Schorpioenenforum
10 december 2019, 16:53:26 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Grosphus ankarana is kanibalistisch!  (gelezen 3402 keer)
Daoud
Instar 4

« Gepost op: 06 oktober 2011, 22:20:59 »

Ik had eerst m'n ankarana's instar1 per twee in het bakje en toen op aanraden van Michiel solitair gezet maar na een paar weken dacht ik; 'ik doe een experiment' want niemand scheen te weten hoe het nu juist zit (een Duitse kweker beweerde dat ze NIET kannibalistisch waren) en zette ze weer per 2 (ik heb er toch genoeg). Dat ging perfect tot ze nu aan 't vervellen zijn en gisternacht heeft een eerder vervelde de nieuw-vervelde opgegeten.. Die is zo dik dat het lijkt alsof ze weer gaat vervellen..

Iedereen zit weer solitair maar G. ankarana IS kannibalistisch!!

Tikje droef omdat ik niet graag dieren verlies maar ook blij omdat ik nu weet hoe het zit!

Michiel; je had gelijk!

David

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator
Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 07 oktober 2011, 07:06:00 »

Michiel; je had gelijk!

Dat is geen verrassing  icon_biggrin

Toch goed dat je deze informatie deelt, zeker bij soorten waar meerdere meningen over zijn is het soms goed om te weten wat de resultaten zijn van dit soort "experimenten". Zonde om een dier te verliezen, maar soms heeft het toegevoegde waarde.  Smiley

Michiel
Adult

« Antwoord #2 Gepost op: 07 oktober 2011, 13:46:40 »

Ik had eerst m'n ankarana's instar1 per twee in het bakje en toen op aanraden van Michiel solitair gezet maar na een paar weken dacht ik; 'ik doe een experiment' want niemand scheen te weten hoe het nu juist zit (een Duitse kweker beweerde dat ze NIET kannibalistisch waren) en zette ze weer per 2 (ik heb er tochvjh genoeg). Dat ging perfect tot ze nu aan 't vervellen zijn en gisternacht heeft een eerder vervelde de nieuw-vervelde opgegeten.. Die is zo dik dat het lijkt alsof ze weer gaat vervellen..

Iedereen zit weer solitair maar G. ankarana IS kannibalistisch!!

Tikje droef omdat ik niet graag dieren verlies maar ook blij omdat ik nu weet hoe het zit!

Michiel; je had gelijk!

David

Ja, dat is het bekende pijnpunt.
Een net vervelde schorpioen is weerloos en dus fast food voor broers en zussen...so now you know:-)

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
Daoud
Instar 4

« Antwoord #3 Gepost op: 07 oktober 2011, 18:50:34 »

Now I know for sure! Ik hou nooit meer onvolwassen schorpioenen samen! En dan twijfel ik nu nog sterker of ik bv. bij Babycurus jacksoni wel een (volwassen) groepje zou houden of enkel een koppeltje samenzetten om te paren?

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #4 Gepost op: 07 oktober 2011, 19:58:41 »

Volwassen groep zou prima moeten gaan bij B. jacksonii

Daoud
Instar 4

« Antwoord #5 Gepost op: 07 oktober 2011, 20:20:35 »

Volwassen groep zou prima moeten gaan bij B. jacksonii

Dat las ik ook maar na het incident met de ankarana's vroeg ik me af of het zowiezo niet beter is om alle schorpioenensoorten solitair te houden (of doe je daarmee bij sommige soorten onrecht aan hun natuurlijke levenswijze en zijn ze daardoor 'minder gelukkig - hetgeen ik betwijfel). Nu is het zo dat m'n B. jacksoni's wildvang zijn en 1 mannetje en 1 vrouwtje lijken me aan het formaat te zien volwassen. de 2 anderen zijn halfwas. Hoe kan je weten of een schorpioen volwassen is? Ik dacht zo; als je ze een bepaalde tijd hebt en ze vervelt niet meer is ze volwassen maar hoelang zou die tijd dan moeten zijn dat je met zekerheid kan zeggen; 'hier komt geen vervelling meer en ze is volwassen'?

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #6 Gepost op: 07 oktober 2011, 22:05:15 »

Sowieso zou ik niet alle soorten solitair gaan houden omdat het bij een bepaald soort niet goed gaat.
Bij een hoop soorten gaat het communaal houden prima.

Belangrijkste is zoveel mogelijke info over soorten inwinnen en adviezen opvolgen van wie je vermoedt betrouwbaar en kundig genoeg zijn.

Een hoop soorten vertonen tekenen van volwassenheid, maar dat vereist enige ervaring om te zien (zeker omdat de grootte niet altijd iets zegt).

Daoud
Instar 4

« Antwoord #7 Gepost op: 07 oktober 2011, 23:52:30 »

Sowieso zou ik niet alle soorten solitair gaan houden omdat het bij een bepaald soort niet goed gaat.
Bij een hoop soorten gaat het communaal houden prima.

Belangrijkste is zoveel mogelijke info over soorten inwinnen en adviezen opvolgen van wie je vermoedt betrouwbaar en kundig genoeg zijn.

Een hoop soorten vertonen tekenen van volwassenheid, maar dat vereist enige ervaring om te zien (zeker omdat de grootte niet altijd iets zegt).

Ok - oefenen dus en ervaring opdoen! Ik ben ermee bezig! Had ik naar Michiel geluisterd had ik geen diertje verloren maar gelukkig was het er maar een en nu weet ik wat te doen - met vallen en opstaan, bedankt!!

Michiel
Adult

« Antwoord #8 Gepost op: 08 oktober 2011, 06:53:57 »

Hoe zie ik dat een schorpioen volwassen is?

De grootte: als een dier de minimale lengte of meer van de bekende "size range" heeft,dan kan het dier volwassen zijn.
Seksueel dimorphisme: zijn er geslachtskenmerken? Met name bij mannetjes: bolle scharen,langere staartsegmenten, genitale papillae etc.
De kleur: oudere dieren zijn vaak wat meer egaal van kleur en wat dof. Jonge dieren zijn vaak feller gekleurd.

Dit zijn alvast wat tips...

Groet,

Michiel

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
PatoLoco
Instar 3

« Antwoord #9 Gepost op: 08 oktober 2011, 16:19:15 »

Instar 2 bedoel je? Wink
Daoud
Instar 4

« Antwoord #10 Gepost op: 08 oktober 2011, 17:59:11 »

Instar 2 bedoel je? Wink

Ah,juist, ik zie het; instar 2 natuurlijk, nu zijn ze instar 3.

@ Michiel; dan is dat ene koppeltje B. jacksoni vast volwassen; het mannetje is wat kleiner maar heeft de minimum maat en de geslachtskenmerken zijn zeer duidelijk. Ook zijn ze idd wat doffer in vgl. met de twee halfwas.

Dank en groet, David

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #11 Gepost op: 08 oktober 2011, 18:29:08 »

het mannetje is wat kleiner maar heeft de minimum maat en de geslachtskenmerken zijn zeer duidelijk. Ook zijn ze idd wat doffer in vgl. met de twee halfwas.

Dank en groet, David

Klinkt volwassen inderdaad  Wink

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: