Schorpioenenforum
19 maart 2019, 18:40:58 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Chaerilus rectimanus  (gelezen 9739 keer)
Michiel
Adult
Geslacht: Man

« Gepost op: 05 december 2009, 14:52:20 »

Chaerilus rectimanus uit de Filippijnen. Deze dieren zijn erg klein, zo rond de 2 cm als ze volwassen zijn. Ik heb wat moeite gehad met opkweken. De jongen weigerde fruitvliegjes te eten, of levende pinheads. Aangezien ik te lang heb gewacht met vragen stellen aan mensen die ze al hielden, zijn er behoorlijk wat dood gegaan, ook aan andere oorzaken dan ondervoeding, zoals uitdroging en problemen met vervellen. Later kwam ik erachter dat de instar 2 jongen graag dode pinheads eten. Vervolgens geen uitval meer gehad. Deze soort moet vochtig gehouden worden. Het muntje op de eerste foto is een eurocent. Foto';s zijn in volgorde van instar 2 tot 5. Foto's maken van deze dreumesen is een crime zonder macrolens en dat levert middelmatige kwaliteit foto's op zoals je kunt zien  Grin

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #1 Gepost op: 06 december 2009, 20:43:01 »

Niks voor mij dat kleine spul  Tongue

Gelukkig kwam je erachter dat ze wel dode pinheads eten, zonde van de uitvallers.

Macrolensje lenen?  Grin

Michiel
Adult

« Antwoord #2 Gepost op: 07 december 2009, 14:13:34 »

Nou, voor mij is dat superkleine grut ook niets, maar vind het toch wel interessant voor erbij. Ik ga ze nakweken en vervolgens 'neem ik ze op' in mijn alcoholcollectie. Aankomend voorjaar krijg ik Chaerilus celebensis erbij en dan heb ik wel wat representatieve soorten.

Groetjes, Michiel

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
Nemesis
Deathstalker
Administrator

Fumareta Hana no Namea mo Shirazuni.

« Antwoord #3 Gepost op: 09 december 2009, 01:00:19 »

Shocked Shocked Shocked

ik ken de mier met scharen (Bothirius)
maar dit is nog kleiner.
Shocked Shocked Shocked

Greenwitch
Global Moderator
Geslacht: Vrouw

I'm wild and reckless; I should be acting my age.

« Antwoord #4 Gepost op: 09 december 2009, 12:50:27 »

Goh, en die van mij heeft toch nog wel een respectabele lengte bereikt.

Ik verbeeld me niks, maar het ontbreekt me niet aan verbeelding.
Michiel
Adult

« Antwoord #5 Gepost op: 16 januari 2010, 23:01:35 »

Er is er een verveld naar instar 6 een paar dagen geleden. Het is overigens een vrouwtje  Smiley

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #6 Gepost op: 16 januari 2010, 23:04:03 »

Nice  Cool

Blijven leuke diertjes om te zien, zeker met die prachtig grote schaartjes  icon_biggrin

PatoLoco
Instar 3

« Antwoord #7 Gepost op: 17 januari 2010, 01:41:58 »

Ik vind vooral dat "camouflage patroon" heel erg leuk!  Zoals je bijvoorbeeld ook ziet bij Isometrus maculatus en Lychas mucronatus, i love it! Smiley (zijn er trouwens nog verkrijgbare soorten die dit hebben?)

Is 6I volwassen bij C.r.?  Dan zou hij dus nu rond de 2cm zitten qua grootte?
kenn
Instar 3

« Antwoord #8 Gepost op: 17 januari 2010, 11:52:35 »

Knappe foto Michiel  Shocked

toen ik de mens leerde kennen, ben ik het dier meer gaan appreciren
"eerlijkheid boven vrede"

In the name of the Flame!
Michiel
Adult

« Antwoord #9 Gepost op: 17 januari 2010, 14:27:40 »

Ik vind vooral dat "camouflage patroon" heel erg leuk!  Zoals je bijvoorbeeld ook ziet bij Isometrus maculatus en Lychas mucronatus, i love it! Smiley (zijn er trouwens nog verkrijgbare soorten die dit hebben?)

Is 6I volwassen bij C.r.?  Dan zou hij dus nu rond de 2cm zitten qua grootte?

Ik neem aan dat ze bij instar 6 volwassen zijn. Ik heb wel wat publicaties over soorten uit het genus Chaerilus, maar dat zijn allemaal beschrijvingen en daar staat geen informatie over postembyonale ontwikkeling in. Ik heb een publicatie over C.philippinus, die wel over PE-ontwikkeling gaat en deze dieren zijn volwassen bij instar 5. Kovarik gebruikt de totale afmeting om te bepalen of soorten uit dit genus volwassen zijn.
Een kenmerk van soorten uit dit genus is dat zij bv. heel weinig pectinetandjes hebben, bij C.rectinamnus is dat man= 5, vrouw= 4.

Groetjes, Michiel

Er zijn weinig soorten die dat patroon als volwassen dier hebben, I.maculatus , L.mucronatus en andere Lychassoorten en een paar Tityussoorten

Michiel
Adult

« Antwoord #10 Gepost op: 01 juni 2010, 10:53:10 »

Het bovenstaande dier is nogmaals verveld, is nu instar 7 en bleek na tellen van de tandjes een vrouwtje te zijn. Ik plaats binnenkort een foto. Ook probeer ik dan ook een foto met een andere achtergrond te maken, want mijn camera (niets flitsends een Olympus SP 550 UZ) heeft , ondanks dat de dieren nu iets groter zijn, moeite met focussen als ik ze op humus fotografeer.

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #11 Gepost op: 01 juni 2010, 15:20:26 »

Een kleine aanrader is een vel wit papier voor fotograveren.

Wat ik ook nog wel eens doe is een doosje voorzien van een witte binnenlaag, schorpioen daarin plaatsen en dan foto's nemen.
Werkt over het algemeen perfect en je kunt er een lamp of iets dergelijks opzetten om meer licht te krijgen.

Nemesis
Deathstalker
Administrator

« Antwoord #12 Gepost op: 01 juni 2010, 20:18:16 »

Ik zal al te denken aan de tissu/plee/keuken-papier Grin
Maar een A4 tje wil ook wel lukken xD icon_biggrin

Michiel
Adult

« Antwoord #13 Gepost op: 03 juni 2010, 09:38:48 »

Bedankt voor de tips! Ik leg wel een velletje mat papier in een bamibakje...

Michiel
Adult

« Antwoord #14 Gepost op: 06 juni 2010, 15:13:59 »

Nou, dat foto'tje gaat niet meer lukken, aangezien het dier gestorven is. De carapace leek aangevreten en er liepen zowel mijten als andere parasieten in en op het dode dier. Poten en pedipalpen zaten gaten in en leken hol te zijn. Echt zonde.
Ik heb er nog drie over en ik hoop dat ik beide sexen heb en dat ze een beetje doorgroeien Roll Eyes Smiley

Nemesis
Deathstalker
Administrator

« Antwoord #15 Gepost op: 06 juni 2010, 16:17:26 »

Shocked oke....
dat is shit Undecided

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #16 Gepost op: 06 juni 2010, 19:22:06 »

Damn dat is mooi kl*te zeg  Sad

Michael
Instar 3

« Antwoord #17 Gepost op: 06 juni 2010, 19:37:34 »

Dat is aardig beroerd nieuws Undecided
Michiel
Adult

« Antwoord #18 Gepost op: 09 juni 2010, 18:32:47 »

Nou vooruit dan, nog een foto van een paar dagen voordat ze ging hemelen. Onscherpe foto, zeg ik erbij.

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #19 Gepost op: 09 juni 2010, 20:09:01 »

Blijven toch mooie dieren  Wink

Als ik die foto zo zie is het helemaal zonde....

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: