Schorpioenenforum
10 december 2019, 16:53:11 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Mesobuthus martensii  (gelezen 5467 keer)
Job
Global Moderator
Geslacht: Man

« Gepost op: 18 september 2011, 19:27:41 »

hey mensen,

het blijft toch weer kriebelen, om een nieuwe soort aan te schaffen.
Heb een nieuwe terra aangeschaft, en zit te denken om hier een "droge"soort in te gaan houden.

ik zit te denken aan Mesobuthus martensii, en dan een klein groepje.
Maar nu lees ik dat de giftigheid 3/5 is, en mijn dochter loopt hier ook in huis.
Is deze nou echt giftig? Of valt het best mee

Mesobuthus caucasius ben ik ook tegen gekomen, alleen geen caresheet ervan.
Zijn deze te vergelijken met bovenstaande? en ook comunaal te houden in een wat grotere groep
En hoe zit het hierbij met de giftigheids klasse.

Mocht iemand anders nog een leuke soort weten, schroom niet en deel het
Arne
Instar 2
**

« Antwoord #1 Gepost op: 18 september 2011, 20:13:14 »

Persoonlijk zou ik voor een Hadrurus of Vaejovis-soort gaan, licht giftig en actief.
Of het verstandig is om giftige dieren te combineren met kleine kinderen kan ik niet voor je uitmaken, maar kinderen zijn uiteraard veel kwetsbaarder voor steken dan volwassenen.
Job
Global Moderator

« Antwoord #2 Gepost op: 18 september 2011, 21:02:41 »

Persoonlijk zou ik voor een Hadrurus of Vaejovis-soort gaan, licht giftig en actief.
Of het verstandig is om giftige dieren te combineren met kleine kinderen kan ik niet voor je uitmaken, maar kinderen zijn uiteraard veel kwetsbaarder voor steken dan volwassenen.

Ik heb ook al gekeken naar de Hadrurus arizonensis, alleen schijnen deze moeilijker comunaal te houden te zijn.
Wat betreft het steken, alles zit hier op slot. En mijn dochter zal nooit in de bakken komen.
Enigste manier hoe ze hier zouden kunnen ontsnappen is als de bak kapot gaat.

Ik neem aan dat ik niet de enigste ben met kinderen hier, en die zullen de zelfde ideen erover hebben.
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #3 Gepost op: 19 september 2011, 07:24:24 »

Bij goede voorzorgsmaatregelen en afgesloten bakken kunnen wat giftigere soorten best gehouden worden met kinderen in huis.
Dat is alleen een overweging die je voor jezelf moet maken.

Sowieso zijn kinderen een stuk gevoeliger voor een steek van een schorpioen en dat moet je je altijd bedenken.
Een Mesobuthus is simpel gezegd een stuk giftiger dan een Pandinus en hierdoor sowieso voor kinderen een stuk gevaarlijker.

Michiel
Adult

« Antwoord #4 Gepost op: 19 september 2011, 09:24:32 »

Ik heb een aparte kamer voor mijn dieren.....De kids kunnen daar niet in.....is afgesloten. Als ze zorgt dat ze niet in de bak kunnen komen, door bijv. zo'n terrariumslotje.....dan ben je al een heel eind.

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
Job
Global Moderator

« Antwoord #5 Gepost op: 19 september 2011, 19:12:30 »

michiel, waarschijnlijk heb jij iets giftigere soorten zitten dan dat ik zal gaan houden.
Ik ben er niet bang voor dat er hier iets mis zal gaan, en voor het geval dat zal er een epi-pen aangeschaft worden.
Ook voor mezelf natuurlijk.

Maar nu die andere vraag nog
De Mesobuthus caucasius kan iemand me hier iets over vertellen.

Nemesis
Deathstalker
Administrator

Fumareta Hana no Namea mo Shirazuni.

« Antwoord #6 Gepost op: 19 september 2011, 22:22:40 »

michiel, waarschijnlijk heb jij iets giftigere soorten zitten dan dat ik zal gaan houden.
Ik ben er niet bang voor dat er hier iets mis zal gaan, en voor het geval dat zal er een epi-pen aangeschaft worden.

De Mesobuthus martensii is (3/4)[1] dus dat heeft weinig te maken met wat iemand heeft zitten qua dieren, mocht het fout gaan gaat het fout.
een Epi-pen is geen anti middel, het is een middel dat je instaat stelt nog iets te kunnen doen, veiligheid eerst of je nou een Pandinus imperator hebt of een Androctonus australis.
Wat Michiel dan ook thuis heeft gedaan vind ik persoonlijk "de" beste manier van schorpioenen houden.
Maar ik ben me er ook van bewust dat niet iedereen het zelfde kan doen, ik bv kan dat niet want ik woon nog thuis.
maar er is wel een regel, niemand komt op mijn kamer als ik er niet ben, en als ik iemand tegen kom op m`n kamer als ik net thuis kom, dan schop (ja letterlijk) ik die gene uit m`n kamer en het kan me dan niet bommen of je ouder of jonger bent dan ik zelf, dadelijk gaat er iets fout en ben ik de sjaak want het zijn "mijn" schorpioenen, dacht het niet.. Ooit komt er wel een tijd dat mijn beesjes een eigen kamertje krijgen Grin....
maar ik dwaal af.

Ik denk dat je beste kans is bij bcreptiles en/of Michiel, want de naam heb je in het topic van bcreptiles gevonden Wink
en Michiel`s kennis over scorps is gewoon meer dan wat ik heb read2
Ik heb wel even voor je gekeken in het "grote" schorpioenen boek [2] maar niets kunnen vinden,
het is mogelijk ik er gewoon overheen lees, maar na 3 keer kijken in het register denk ik toch sterk dat hij niet is inbegrepen, op The Scorpion files heb ik alleen een naam gevonden, het kan zijn dat het soort niet vaak in de hobby wordt gehouden.

1. Referentie uit Scorpions of the world [pgn 452]
 2. Scorpions of the world

Job
Global Moderator

« Antwoord #7 Gepost op: 20 september 2011, 09:25:52 »

De Mesobuthus martensii is (3/4)[1] dus dat heeft weinig te maken met wat iemand heeft zitten qua dieren, mocht het fout gaan gaat het fout.
een Epi-pen is geen anti middel, het is een middel dat je instaat stelt nog iets te kunnen doen, veiligheid eerst of je nou een Pandinus imperator hebt of een Androctonus australis.
Wat Michiel dan ook thuis heeft gedaan vind ik persoonlijk "de" beste manier van schorpioenen houden.
Maar ik ben me er ook van bewust dat niet iedereen het zelfde kan doen, ik bv kan dat niet want ik woon nog thuis.
maar er is wel een regel, niemand komt op mijn kamer als ik er niet ben, en als ik iemand tegen kom op m`n kamer als ik net thuis kom, dan schop (ja letterlijk) ik die gene uit m`n kamer en het kan me dan niet bommen of je ouder of jonger bent dan ik zelf, dadelijk gaat er iets fout en ben ik de sjaak want het zijn "mijn" schorpioenen, dacht het niet.. Ooit komt er wel een tijd dat mijn beesjes een eigen kamertje krijgen Grin....
maar ik dwaal af.

Ik denk dat je beste kans is bij bcreptiles en/of Michiel, want de naam heb je in het topic van bcreptiles gevonden Wink
en Michiel`s kennis over scorps is gewoon meer dan wat ik heb read2
Ik heb wel even voor je gekeken in het "grote" schorpioenen boek [2] maar niets kunnen vinden,
het is mogelijk ik er gewoon overheen lees, maar na 3 keer kijken in het register denk ik toch sterk dat hij niet is inbegrepen, op The Scorpion files heb ik alleen een naam gevonden, het kan zijn dat het soort niet vaak in de hobby wordt gehouden.

Ik snap jullie ideen hierover erg goed, en besef ook dat dit hier niet gaat werken.
Ik zal mijn keuze nog eens goed overzien, en de veiligheid van mijn dochter en andere familieleden staat natuurlijk voorop.

Dat van die Epi-pen was hier al bekend, ben bekend met deze dingen.

Ik heb de naam idd van BC reptiles, die kon me er weinig over vertellen.
Omdat hij net zoals mij nieuw in dit wereldje.
Heb mijn boeken er ook opnageslagen, en weinig kunnen vinden.

Ik ga me eens beraden of er eventueel andere soorten zijn die ik intressant zijn
 1. Referentie uit Scorpions of the world [pgn 452]
 2. Scorpions of the world
PatoLoco
Instar 3

« Antwoord #8 Gepost op: 20 september 2011, 14:11:38 »

Als je zoekt op Mesobuthus caucasicus ipv caucasius vind je beetje informatie over hoe je ze het best houdt. 

Ruwe vertaling van Poolse caresheet:

Temperatuur: 26-32, 40-50% luchtvochtigheid.  Heel soms lichtjes sproeien.  Giftigheid onbekend maar aangezien het een buthide is waarschijnlijk wel relatief potent.

Er staan ook nog 2 PDF files online die mss ook wat interessante informatie te bieden hebben, eentje ervan is iig gebruikt als bron voor de caresheet. PDF's doen momenteel beetje moeilijk bij mij dus je moet zelf maar eens kijken of er iets interessants in staat...
Michiel
Adult

« Antwoord #9 Gepost op: 20 september 2011, 20:26:56 »

Hoi Heretic,

Als de dieren alleen kunnen ontsnappen als de bak stuk gaat, dan kun je iedere schorpioen houden die je wilt. Ik heb een vogelspin in de huiskamer staan, waarvan je de deksel zo op kunt tillen, zelfs mn dochter (van 2,5), maar ze blijft ervan af. Toch zou ik er mn hand niet voor in het vuur steken (voor die dondersteen van mij dan he Smiley).
Mesobuthus caucasicus is pas eind vorig jaar, begin dit jaar in de hobby te voorschijn gekomen denk ik (ik houd de meeste fora en sites wel in de gaten, maar weet ook niet alles)..Sommige komen uit Kazachstan....en in Duitsland wordt de soort wel gehouden. Ik weet niet hoe jouw Duits is, maar je kunt ff kijken op www.skorpione.de.....Of deze in groepen gehouden kunnen worden, dat weet ik niet, maar van M.martensii weet ik dat het kan, mits je genoeg voert.

Ik kijk ook altijd even op www.climatetemp.org of een andere "klimaatsite om te kijken wat het klimaat in land van herkomst is en of dit is na te bootsen (bijv, de regenperiodes, koud/ warm etc).....

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
Nemesis
Deathstalker
Administrator

Fumareta Hana no Namea mo Shirazuni.

« Antwoord #10 Gepost op: 21 september 2011, 01:36:35 »

Ik kijk ook altijd even op www.climatetemp.org

Hmmm ik ga ook een kijkje nemen icon_biggrin

Edit:
Just my luck.....
Citaat
De webpagina kan niet worden weergegeven
van de week nog eens proberen laughing9

Job
Global Moderator

« Antwoord #11 Gepost op: 21 september 2011, 19:26:18 »

tja  Mijn dochter weet dat ze alleen mag kijken, en zo heel intresant vind ze het nou ook weer niet.
En met een klein slotje erop zal ze er niet in kunnen.

Bak is inmiddels aan het indraaien.
Dar
Het monster
Instar 4

« Antwoord #12 Gepost op: 21 september 2011, 19:59:55 »

Tja, het vinden van Vaejovis soorten is ook niet al te makkelijk hier in NL tard

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #13 Gepost op: 22 september 2011, 09:23:22 »

Tja, het vinden van Vaejovis soorten is ook niet al te makkelijk hier in NL tard

Kijk eens in het verkooptopic van BCreptiles  Wink

Michiel
Adult

« Antwoord #14 Gepost op: 22 september 2011, 10:47:34 »

tja  Mijn dochter weet dat ze alleen mag kijken, en zo heel intresant vind ze het nou ook weer niet.

en mn dochter heeft inmiddels de vogelspin ontdekt (Papa beestje!) en probeerde gister de deksel op te tillen........Op termijn ook ff een andere bak scoren dus "Smiley

Job
Global Moderator

« Antwoord #15 Gepost op: 22 september 2011, 11:22:47 »

en mn dochter heeft inmiddels de vogelspin ontdekt (Papa beestje!) en probeerde gister de deksel op te tillen........Op termijn ook ff een andere bak scoren dus "Smiley
Mijn dochter is al een paar jaartjes ouder, die is niet zo nieuwsgierig meer
En ze snapt dat ze gevaarlijk zijn, "papa pas op, straks pakken ze je neus vast" icon_biggrin) en ze is zo trots op der neus
Ik ben inmiddels al een beetje aan het rond mailen of iemand deze beestjes kan krijgen.
Is nog niet bepaald makkelijk
Job
Global Moderator

« Antwoord #16 Gepost op: 22 september 2011, 14:23:11 »

Heb eens zitten rondsnoepen op meerdere fora over het houden van Mesobuthus caucasicus                     
o.a. op skorpione.de en scorpions.pl, beetje bruikbare materiaal gevonden.

Duits red in me nog aardig mee, maar dat pools is zelfs na google translate haast niet te snappen.

Maargoed erop terugkomende, vermoed ik dat ze het zelfde nodig hebben als Mesobuthus martensii
Lage luchtvochtigheid, elke 2 weken dopje water in de terra en een tempratuur van rond de 28 tot 30 graden.
Schimmelvorming is bij deze dieren ook een erg groot probleem.

Heb ook een kleine vraag bij BC Reptiles neergelegd, dus zo langzamer hand komen we er wel uit.

Alleen kan ik niet echt wat vinden over de grote van deze dieren, maar de meeste ondersoorten blijven ook vrij klein.

Zo langzamerhand komen we ergens
Michiel
Adult

« Antwoord #17 Gepost op: 22 september 2011, 15:40:50 »

Heb eens zitten rondsnoepen op meerdere fora over het houden van Mesobuthus caucasicus                     
o.a. op skorpione.de en scorpions.pl, beetje bruikbare materiaal gevonden.

Duits red in me nog aardig mee, maar dat pools is zelfs na google translate haast niet te snappen.

Maargoed erop terugkomende, vermoed ik dat ze het zelfde nodig hebben als Mesobuthus martensii
Lage luchtvochtigheid, elke 2 weken dopje water in de terra en een tempratuur van rond de 28 tot 30 graden.
Schimmelvorming is bij deze dieren ook een erg groot probleem.

Heb ook een kleine vraag bij BC Reptiles neergelegd, dus zo langzamer hand komen we er wel uit.

Alleen kan ik niet echt wat vinden over de grote van deze dieren, maar de meeste ondersoorten blijven ook vrij klein.

Zo langzamerhand komen we ergens

M.martensii is wijd verspreide soort en min of meer een habitatgeneralist, deze komen dus in aride tot humide omgevingen voor..Dat geldt niet voor M.caucasicus, die een minder groot verspreidingsgebied heeft en dus uit een meer stabiel klimaat komt.....Het zijn geen grote schorpioenen, de Mesobuthi, zo 5-8 cm......Maar zoals je zelf al zei, je bent al een heel eind.

Google Translate is niet geweldig en zelfs vaak hilarisch.....zeker als het niet over koetjes en kalfjes gaat....

Job
Global Moderator

« Antwoord #18 Gepost op: 22 september 2011, 20:38:20 »

Ik heb gemailt met iemand die ze houd,even afwachten tot hij reageert.
Zijn een leuke actieve soort, die niet heel veel speciale verzorging nodig hebben.

Heb eelco gemaild, eens kijken of hij wat leuks heeft zitten
Job
Global Moderator

« Antwoord #19 Gepost op: 22 september 2011, 21:23:26 »

http://scorpiones.pl/opisy-gatunkow/2-buthidae/115-mesobuthus-caucasicus-nordmann-1840

Toch nog iets leuks gevonden via venomlist.
Erg handig deze link, alleen een beetje door de google vertaling heen prikken.
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: