Schorpioenenforum
16 oktober 2019, 01:01:31 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: roodklauw met baby (+foto)  (gelezen 5414 keer)
Gaby
Starter
*
Geslacht: Vrouw

« Gepost op: 07 maart 2011, 17:01:41 »

Vanochtend zagen we dat onze roodklauw een baby heeft!
We hebben haar nog maar een maand of 2/3 en hadden geen idee dat ze zwanger was. (hebben haar overgenomen van een vriend)
Omdat dit voor ons helemaal nieuw is vraag ik me af wat we nu het beste kunnen doen. De baby lekker laten zitten?? Hoe moeten we moeder en kind n voeren??

Ze heeft bij de vorige eigenaar tijdelijk samen gezeten met een keizer schorpioen, is er een kans dat de keizer de vader is of kruizen deze 2 soorten niet..?
Arne
Instar 2
**
Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 07 maart 2011, 17:51:50 »

Het jonkie in elk geval laten zitten totdat het verveld is en van moeders rug afgaat. Je zou kunnen proberen een zelfgedode prooi aan de moeder te voeren; ik zou geen levende prooien gebruiken omdat dat veel onrust in de bak geeft als ze niet gegeten worden. Daarbij zouden bv krekels een jonge schorpioen kunnen aanvallen.
Zo min mogelijk storen, bij stress eet de moeder de jongen nog wel eens op. Dat is extra jammer als je er maar 1 hebt.

Schorpioensoorten kruisen  niet snel onderling, al is het bij nauw verwante soorten wel eens gebeurd. Het zou kunnen dat de schorpioen al zwanger is ingevoerd (als het wildvang was), zo'n zwangerschap kan heel lang duren.
Gaby
Starter
*

« Antwoord #2 Gepost op: 07 maart 2011, 20:22:24 »

Bedankt voor je antwoord.

We zullen moeder en kind (het is er maar 1) lekker met rust laten. En de krekels eerst knock out slaan voordat we ze gaan voeren.
Het valt me wel op dat moeders nu continu te zien is. Ze is de hele dag nog niet in haar holletje en ondergronds geweest. Zou ze erg hongerig zijn??
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #3 Gepost op: 07 maart 2011, 23:28:13 »

De moeder zal hoogstwaarschijnlijk niet eten tot het jong van haar rug af is, en dat kan ze ook prima hebben.
Misschien omdat ze maar 1 jong heeft dat ze wel prooien pakt, kun je inderdaad proberen met een pre-killed prooi.

Sowieso kost een bevalling voor een schorpioen aardig wat kracht dus zal ze gerust wel trek hebben, maar vaak eten de moeders pas wanneer de jongen gaan lopen.

Bij deze soort zal het zo'n 17 dagen duren voor het jong verveld en dan duurt het meestal een paar dagen voor het jong van haar rug afgaat.

Gaby
Starter
*

« Antwoord #4 Gepost op: 08 maart 2011, 12:33:31 »

Helaas ziet er niet zo rooskleurig uit als dat we gehoopt hadden...
Vanmorgen was het jong van de rug af en aangevallen door de moeder denk ik. Het jong mist zijn staart en een klein stukje van zijn achterpootje.
We hebben hem wel apart gezet. Maar heb geen idee of hij blijft leven...  Huh?

Ik zag een baby-staart op/in de buik van de moeder zat geplakt... Ter hoogte van haar voorpoten...

Even iets heel anders, ik vink altijd 'breng me op de hoogte als er reacties zijn' Maar ik heb nog geen reacties gezien in mijn mail box...
Moet ik ergens anders nog iets aan of uit zetten??
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #5 Gepost op: 08 maart 2011, 12:41:12 »

Even iets heel anders, ik vink altijd 'breng me op de hoogte als er reacties zijn' Maar ik heb nog geen reacties gezien in mijn mail box...
Moet ik ergens anders nog iets aan of uit zetten??

Check voor de zekerheid even je spam-folder, soms komen dat soort berichten daar terecht.
En anders even laten weten, dan ga ik op speurtocht.  Wink

Ben bang dat het jong het helaas niet gaat halen (weet het eigenlijk wel zeker).  Sad

Gaby
Starter
*

« Antwoord #6 Gepost op: 08 maart 2011, 12:54:23 »

In mijn spambox van gmail is niets te vinden. Thunderbird geeft ook niets aan...

Ik hou jullie we op ge hoogte omtrent het roodklauw jong.
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #7 Gepost op: 08 maart 2011, 15:22:08 »

In mijn spambox van gmail is niets te vinden. Thunderbird geeft ook niets aan...

Heb even iets veranderd, kijken of dat helpt.
Ik zal vanavond thuis verder moeten kijken want op mijn werk is de pc niet optimaal voor board-instellingen.  Wink

Michiel
Adult

« Antwoord #8 Gepost op: 08 maart 2011, 21:18:55 »

ik zou niet met zekerheid durven zeggen of moeder haar jong heeft aangevallen....althans ik vraag me af waarom ze het jong dan niet gewoon heeft opgegeten. We komen er vermoedelijk niet meer achter. Zoals Jeroen aangaf gaat het jong het niet redden, helaas.  Sad

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
Gaby
Starter
*

« Antwoord #9 Gepost op: 09 maart 2011, 09:20:23 »

Met moeder gaat het ook niet goed. Gister lag ze op haar zij met haar staart uitgestrekt. Toen ik ging kijken zag ik geen teken van leven. Ik heb haar op haar buik gelegd en vanmorgen lag ze nog net zo. Denk dat ze overleden is...  Cry

Mijn vriend had ergens op i-net gelezen dat het regelmatig voor komt dat vrouwtjes bezwijken nadat ze zijn bevallen. Is dat echt zo..?

Even weer off topic: Jeroen bedankt! Ik krijg de reactie mailtje nu ook in mijn mailbox!
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #10 Gepost op: 09 maart 2011, 10:03:24 »

Met moeder gaat het ook niet goed. Gister lag ze op haar zij met haar staart uitgestrekt. Toen ik ging kijken zag ik geen teken van leven. Ik heb haar op haar buik gelegd en vanmorgen lag ze nog net zo. Denk dat ze overleden is...  Cry

Mijn vriend had ergens op i-net gelezen dat het regelmatig voor komt dat vrouwtjes bezwijken nadat ze zijn bevallen. Is dat echt zo..?

Die is dan helaas overleden......

Het gebeurt soms, maar zeker niet regelmatig.
Een mogelijkheid is dat een ander jong is vast komen te zitten in het geboortekanaal (aangezien de moeder nog behoorlijk dik lijkt op de foto).
Maar dit kun je alleen achterhalen door het dier open te snijden of dit te laten doen door iemand.
Tenzij je iets kunt zien extern.  Wink

Even weer off topic: Jeroen bedankt! Ik krijg de reactie mailtje nu ook in mijn mailbox!

Dat is mooi, ik zal nog even kijken of er misschien hier en daar wat settings veranderd moeten worden om dit in de toekomst te voorkomen.

Michiel
Adult

« Antwoord #11 Gepost op: 09 maart 2011, 21:47:38 »

Oei, dat is balen voor je zeg.....Eerst het jong al en nu de moeder...Ik denk dat Jeroen best wel eens gelijk kan hebben betreffende de doodsoorzaak...

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
Gaby
Starter
*

« Antwoord #12 Gepost op: 09 maart 2011, 22:29:56 »

Als het geboorte kanaal idd aan de voorkant zit ter hoogte van borst/voorpoten zou het best wel eens kunnen ja er steekt iets klein wits uit... :/

Het is idd erg balen. Het was een erg leuk diertje!
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #13 Gepost op: 10 maart 2011, 07:39:54 »

http://johnbokma.com/mexit/2008/03/20/pandinus-imperator-female-genital-operculum.jpg

In de link hierboven zie je een afbeelding (in dit geval Pandinus imperator).
Als er daar inderdaad iets wits uitsteekt heb je zeer waarschijnlijk de doodsoorzaak ontdekt.

Eventueel zou je het dier naar mij kunnen opsturen, dan kan ik het opsnijden onder de bino voor je.

Gaby
Starter
*

« Antwoord #14 Gepost op: 10 maart 2011, 12:02:32 »

Ik kan de foto niet zien helaas...
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #15 Gepost op: 10 maart 2011, 12:34:56 »

http://pandinusimperator.nl/NL/Anatomie_NL.htm

Foto #3, het genitaal oppperculum  Wink

Nemesis
Deathstalker
Administrator

Fumareta Hana no Namea mo Shirazuni.

« Antwoord #16 Gepost op: 10 maart 2011, 15:51:48 »

http://johnbokma.com/mexit/2008/03/20/pandinus-imperator-female-genital-operculum.jpg

In de link hierboven zie je een afbeelding (in dit geval Pandinus imperator).
Als er daar inderdaad iets wits uitsteekt heb je zeer waarschijnlijk de doodsoorzaak ontdekt.

Eventueel zou je het dier naar mij kunnen opsturen, dan kan ik het opsnijden onder de bino voor je.

antwoord op de link:
Forbidden
You don't have permission to access /mexit/2008/03/20/pandinus-imperator-female-genital-operculum.jpg on this server.

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #17 Gepost op: 11 maart 2011, 08:04:51 »

Ah dat is weer zo'n vage, dit is een leuke methode om de foto toch te zien:

Klik op link, je krijgt dan dat scherm met verboden toegang, gan naar je adresbalk, zet achter het adres een spatie en druk op enter.  Wink

Nemesis
Deathstalker
Administrator

Fumareta Hana no Namea mo Shirazuni.

« Antwoord #18 Gepost op: 11 maart 2011, 11:04:06 »

works xD
Moet jij pc hacken op je werk oid of is dit hobby Tongue evil6 Grin

Gaby
Starter
*

« Antwoord #19 Gepost op: 11 maart 2011, 16:30:39 »

Heb inmiddels de foto gezien en bij ons beessie stak daar idd een klein baby staartje uit.
We hebben nog geprobeerd om het jong eruit te halen met een pincet. maar dat lukte niet.

Ze lig begraven in de tuin op een mooi stukje.

We hebben nog een kiezer en hij/zij doet het heel goed. Heeft net nog een grote krekel gegeten en komt zo af en hoe zijn holletje uit Smiley

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: