Schorpioenenforum
15 oktober 2019, 08:12:03 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Neochactas sp. 1  (gelezen 2885 keer)
Michiel
Adult
Geslacht: Man

« Gepost op: 06 december 2010, 19:23:33 »

Deze dame heb ik in november in Nijmegen gekocht. Zij had 22 jongen op de rug, waarvan er 19 het gehaald hebben. Deze heb ik in groepjes van 4 en 3 zitten. Ze zijn erg klein en krijgen nu 1-2 keer per week fruitvliegen. Ik ben druk bezig met bekijken om welke soort het gaat. Levende schorpioenen kun je maar beperkt onder de microscoop bekijken en de determinatie zal dan ook nog best tijd kosten. Het zou mooi zijn als ik daarvoor ook een volwassen man zou hebben, want dat is belangrijk voor de determinatie. Verder zal ik jullie niet met de Chactidae taxonomie lastig vallen Smiley Ik hoop de jongen op te kweken en ze later te verparen. Deze soorten groeien niet zo snel als Buthidae.

Groetjes, Michiel

PS. Deze soort wordt onder verschillende foute namen namen aangeboden: Chactas sp., Brotheas sp. en Broteochactas sp. De laatste naam is begrijpelijk omdat Broteochactas zeer nauw verwant is met Neochactas.

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #1 Gepost op: 06 december 2010, 20:39:39 »

Nice  Wink

Hopen dat je er een man voor kunt vinden.
Altijd een nadeel dat levende dieren niet te lang onder de microscoop kunnen, maar persoonlijk werk ik wel liever met levende dieren dan met dode dieren  icon_biggrin

Michiel
Adult

« Antwoord #2 Gepost op: 07 december 2010, 11:02:25 »

Hoi Jeroen,

Tussen die 19 jongen zal heus wel een man zitten. Ik ga niet heel erg hard zoeken naar een volwassen man. Maar ik hoop er natuurlijk wel tegenaan te lopen. Ik werk liever met dode dieren, qua identificatie dan heh  Grin Wordt vervolgd en als ik meer nieuws heb over de soortnaam of zeau, dan vul ik deze thread aan.

groetjes, Michiel

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
Michiel
Adult

« Antwoord #3 Gepost op: 13 maart 2011, 12:50:20 »

Inmiddels 15 jongen over (3 verloren aan mijten, 1 werd gemangeld door een krekel), maar ze zijn wel allemaal instar 3 en eten eindelijk maatje 3 krekeltjes. Bye, bye fruitvliegen....ik vind het altijd zo'n gedoe met die fruitvliegen  Grin

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #4 Gepost op: 14 maart 2011, 08:11:55 »

Niet verkeerd, 15 stuks, altijd weer even balen als de mijt toeslaat....pleurisbeesten dat het zijn.
Kan me voorstellen dat je blij bent even geen fruitvliegen te hoeven voeren  Grin

Michiel
Adult

« Antwoord #5 Gepost op: 14 maart 2011, 10:56:10 »

ja, ik heb ook een vreselijke hekel aan ze.....Smiley Het was ook vreemd, want alleen deze drie waren ongeveer bedolven onder de mijten. Het komt soms zo plotseling, zo'n mijtenattack....

Michiel
Adult

« Antwoord #6 Gepost op: 12 juni 2011, 10:45:39 »

Jongen zijn inmiddels instar 4 en hard op weg naar instar 5. Deze soort groeit redelijk snel voor een Chactidae. Overigens nog niet het determinatiewerk opgepakt. Ik vermoed dat de moeder nog een keer gepaard heeft, terwijl zij al jongen op de rug had. De moeder is namelijk na de geboorte van de jongen in november 2010 net zo dik gebleven (en slonk ook niet maar een beetje na drie weken niet voeren) , dus mogelijk werpt zij nog een nestje (zie foto).

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #7 Gepost op: 12 juni 2011, 19:31:39 »

Die vrouw is inderdaad goed dik, hopen dat daar nog een nestje uitkomt  icon_biggrin

Michiel
Adult

« Antwoord #8 Gepost op: 20 september 2011, 20:30:14 »

Overigens verwacht ik geen nestje meer, althans, ik weet niet wat ik ervan moet denken, we zijn nu 3 maanden verder en nog geen nestje. Ik wacht het nog wel even af Smiley

Nemesis
Deathstalker
Administrator

Fumareta Hana no Namea mo Shirazuni.

« Antwoord #9 Gepost op: 21 september 2011, 01:38:41 »

LOL de scorp is aan snelle op je aan het doen, dadelijk als je het niet meer verwacht ruggetje vol evil6 Grin

metaltinus
bassstard
Instar 4

ieder keesie heeft zo zijn beesie

« Antwoord #10 Gepost op: 21 september 2011, 07:33:45 »

tiktiktik.... booooeeeemmmm!!!!
allemaal kleinescorps
 Grin

ya bastard
Pagina's: [1]
  Print