Schorpioenenforum
15 december 2017, 16:50:43 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Chaerilus cf. celebensis  (gelezen 16198 keer)
Michiel
Adult
Geslacht: Man

« Gepost op: 22 oktober 2010, 20:32:34 »

Onlangs enkele dieren ontvangen uit de Filippijnen. In dat land komt een 4-5 tal soorten uit het genus Chaerilus voor. Het determineren verliep moeilijker dan ik dacht en ik ben erachter gekomen dat C.celebensis en C.philippinus ontzettend op elkaar lijken en de verschillen dus erg klein zijn. Gelukkig wordt er op dit moment DNA onderzoek gedaan, zodat duidelijk wordt wat de onderlinge verhoudingen zijn tussen de populaties en om welke soorten het gaat.
De dieren komen met meest overeen met (her-) beschrijvingen van Chaerilus celebensis van Kovarik (2000) en Lourenco (2008, 2010)...
De volwassen dieren zijn ca. 2-2,5 cm.....Hier foto's van een vrouw, een man, een juvenile en een trio.

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #1 Gepost op: 23 oktober 2010, 11:54:56 »

Nice, zien er altijd erg leuk uit moet ik zeggen.

Ben trouwens wel benieuwd of het DNA onderzoek niet gaat aantonen dat het 1 en dezelfde soort is.
Zeker gezien de zeer kleine verschillen.

Nemesis
Deathstalker
Administrator

Fumareta Hana no Namea mo Shirazuni.

« Antwoord #2 Gepost op: 23 oktober 2010, 15:12:37 »

*kwijl*  Grin

Michiel
Adult

« Antwoord #3 Gepost op: 24 oktober 2010, 10:29:03 »

Nice, zien er altijd erg leuk uit moet ik zeggen.

Ben trouwens wel benieuwd of het DNA onderzoek niet gaat aantonen dat het 1 en dezelfde soort is.
Zeker gezien de zeer kleine verschillen.

Ik heb met Lourenco gemaild en het wijst tot nu toe in de richting dat de Indonesische eilanden en bijv. de Filippijnen eigen populaties hebben die mogelijk tot aparte soorten behoren. De theorie van wijde verspreidingsgebieden wordt daarmee mver geworpen. Kovarik is van mening dat C.philippinus een junior synoniem is van C.celebensis. Het kan idd zo zijn dat ook het DNA onderzoek dit bewijst. Ik houd jullie op de hoogte Smiley

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
RobK
Instar 3

« Antwoord #4 Gepost op: 25 oktober 2010, 22:18:51 »

Leuk, al deze soorten uit de Filippijnen.
De volgende keer dat ik weer naar de Filippijnen ga (waarschijnlijk 2012) zal ik ook eens wat meer op schorpioenen gaan letten.  Wink
leonardge.org
Instar 2
**

« Antwoord #5 Gepost op: 19 maart 2011, 09:30:09 »

Hey Guys!

I also got this species from the philippines last year.
Now two adult female left and I got two broods  Grin

Michiel, do you keep them in groups? I think on venomlist the caresheet said that this is a canibalistic species Huh?

I have 5 species from the first (there were 16 babys and I lost some because of dry substrate and crickets tard ) and 23 from the last brood. They are i2 and I keep them seperated in small boxes.

Here I have a paper about Anatomy of Chaerilus celebensis

watch the gallery of my website. There are some pictures too:

www.leonardge.org

best regards
liebe gre

Leo

Michiel
Adult

« Antwoord #6 Gepost op: 19 maart 2011, 12:57:46 »

Hi Leo,

Yes, I keep these adults in a small group of three without problems. I also keep C.rectimanus in trio's without problems. No cannibalism so far, but this doesn't mean it will not happen of course..... Wink

Grusse, Michiel

leonardge.org
Instar 2
**

« Antwoord #7 Gepost op: 20 maart 2011, 09:23:55 »

Hi Michiel!

I hope I'm allowed to show some pics of my C. celebensis Smiley

before I separeted them from mother:

And here, how I sexed them. These aren't all babys. I got 10.14 Smiley

best regards
liebe gre

Leo