Schorpioenenforum
03 juni 2020, 16:17:10 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Vaejovis spinigerus  (gelezen 7186 keer)
Dar
Het monster
Instar 4

« Gepost op: 07 maart 2010, 17:34:38 »

Ik vraag me af of iemand deze soort heeft, of er meer over weet, of weet waar/hoe ze te verkrijgen zijn Tongue

Origin: Verspreid door U.S.A. en Mexico, komt daar ook vrij veel voor...
Habitat: (semi)Aride
Lengte: Tot 3' (~7cm)
Bijzonderheden:
*Ze zijn zeer goed in groepen te houden, er wordt ook gezegd dat ze schuilplaatsen delen..
Zwangere vrouwen kunnen alleen wel territoriaal worden en kannibalistisch worden. Vrouwen eh..
*Zeer actief
*Omdat dat het een Vaejovidae is, is het gif vrij mild, volgens bronnen minder pijnlijk dan dat van een Hadrurus a.

Ik vond nog wel een filmpje van deze soort op youtube, ziet er overigens wel interessant uit..
http://www.youtube.com/watch?v=APS_jwVWYHo

Andere bronnen:
http://www.ntnu.no/ub/scorpion-files/v_spinigerus.htm
http://venomlist.com/forums/index.php?showtopic=16556

PatoLoco
Instar 3

« Antwoord #1 Gepost op: 07 maart 2010, 20:55:08 »

Op www.terraristik.com worden ze soms wel aangeboden bij de zoekertjes.  Laatste advertentie waar ze aangeboden werden, dateert van 18 januari 2010 dus wel al effe geleden.  En de dieren worden aangeboden door een zwitser dus ze met de auto afhalen, zal dus ook wel moeilijk gaan Smiley

Misschien kan je n van de aanbieders contacteren en vragen wanneer ze nog eens V. spinigerus hebben?

Ik heb ook al hier en daar gehoord dat ze Hoffimanius spinigerus genoemd worden maar ik weet eerlijkgezegd niet zeker wat nu uiteindelijk de correcte naam is Smiley
Dar
Het monster
Instar 4

« Antwoord #2 Gepost op: 07 maart 2010, 21:49:26 »

Daar zijn er wel een aantal te vinden ja, helaas wel vrij prijzig voor zo'n kleine schorpioen, zeker 20+ euro/stuk..

Vond nog een vrij goede bron op venomlist; Scorpion of the month, june 2007
http://venomlist.com/forums/index.php?showtopic=16556

PatoLoco
Instar 3

« Antwoord #3 Gepost op: 08 maart 2010, 10:07:10 »

Venomlist is'n heel goed forum dus daar vind je in't algemeen wel betrouwbare informatie.  Altijd een aanrader om daar eens rond te kijken!

Het is natuurlijk logisch dat ze in de VS veel goedkoper zijn want daar komen die beestjes nu eenmaal in de natuur voor Smiley   Nuja als je ze vanuit de VS wilt laten verzenden dan moet je uiteraard ook verzendingskosten betalen + de kans op sterfgevallen is groter + ik denk niet dat't echt legaal is Smiley

Misschien kan je eens een kweker in Europa contacteren en vragen of je geen korting krijgt als je een groep koopt?  Moet nog wel lukken, denk ik en misschien valt de prijs dan nog wel mee?
Dar
Het monster
Instar 4

« Antwoord #4 Gepost op: 08 maart 2010, 17:00:38 »

Voorlopig nog niet iig Tongue
Lijkt me wel een overigens een zeer interessante soort, komt zeker op het verlanglijstje Grin

Michiel
Adult
Geslacht: Man

« Antwoord #5 Gepost op: 09 maart 2010, 10:04:36 »

Desondanks dat het een Vaejovidae is, is het gif vrij mild, volgens bronnen minder pijnlijk dan dat van een Hadrurus a.

Waar desondanks staat, moet je eigenlijk "omdat" lezen en schrijven. Vaejovidae behoren niet tot de "medisch belangrijke" schorpioenen. Dit geldt overigens ook voor de familie Caraboctonidae, waartoe het genus Hadrurus behoort.

Zoals Pato ook al aangaf, wordt de soort regelmatig aangeboden op het internet en soms op beurzen, dus er is relatief makkelijk aan te komen.

De algemene naam is overigens "Striped devil scorpion"  en de wetenschappelijke naam was altijd Vaejovis spinigerus, maar na de revisie is de genusnaam verandert in Hofmannius. Er heerst verdeeldheid in de wetenschappelijke kring over deze beslissing en sommige auteurs blijven het genus daarom Vaejovis noemen. Ik hou mij niet bezig met Noord-Amerika, maar ik heb mij door een goede vriend en kenner van het genus laten vertellen dat het besluit om Vaejovis, Hoffmannius te noemen, ik citeer: "a load of crap", is.

Overigens kan ik iedereen aanraden om niet alleen een keer een kijkje te nemen op The Venomlist, maar vooral ook om lid te worden. We kunnen best wat nieuwe leden gebruiken  Wink

Groetjes, Michiel

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
PatoLoco
Instar 3

« Antwoord #6 Gepost op: 10 maart 2010, 12:52:14 »

Ik ben lid van venomlist maar ik kijk vooral rond bij de scorps en scolo's.  Ik heb geen scorps dus ook geen foto's en wijze raad laat ik aan anderen over :p

Oh en Dar, je kan de For Sale/trade sectie van venomlist ook in't oog houden.  Daar wordt volgens mij ook wel af en toe Vaejos spinigerus aangeboden, zowel in de VS als Europa (maar waarschijnlijk wel vaker in de VS).  Misschien vind je daar wel iets interessant! 

Veel succes iig en hou ons op de hoogte Wink
Dar
Het monster
Instar 4

« Antwoord #7 Gepost op: 22 mei 2010, 16:21:12 »

Ik vond iets heel merkwaardigs, na vele caresheets over deze schorpioen gelezen te hebben.
Ik dacht het op n caresheet op venomlist verkeerd gelezen te hebben toen ik las dat bepaalde Geckos hun hol delen met de Devil Scorpion..
Maar nu lees ik dit weer op een forum, waar iemand vraagt naar communal desert species.

Citaat
You could try a group of Vaejovis spinigerus. Just make sure none of them are gravid females/remove them before they get territorial. Feed them often. They're cheap, smallish, but robust desert scorpions from the southwest US. I'd say they can reach 2.5", maybe 3 in the best cases. They're easy to care for and active. You can throw in some Banded Geckos with them if you want.

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #8 Gepost op: 23 mei 2010, 13:11:10 »

Dat heb ik inderdaad weleens gelezen, de schorpioenen zijn geen prooi voor die Gecko's en uiteraard de Gecko geen prooi voor de schorpioen.
Geloof dat beide diersoorten samen kunnen leven omdat de schorpioen kleine prooien pakt en de Gecko de grotere prooien.
Soort van samenwerking zeg maar  Grin

Dar
Het monster
Instar 4

« Antwoord #9 Gepost op: 16 juli 2010, 16:25:20 »

De klopjacht is begonnen Grin
Eens kijken of er mensen zijn die willen verzenden in de VS...
Of ik ze nou uit Zwitserland wil laten komen, of uit de VS, het zal sowieso per post moeten Sad
Maarja, 25-30 euro per stuk uit Zwitserland, of 10-15 dollar per stuk uit de VS  Wink

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #10 Gepost op: 16 juli 2010, 22:05:30 »

Meestal zijn er wel mensen uit de VS die versturen naar Nederland, maar helaas zijn er een hoop die alleen binnen de VS versturen. Is vooral een kwestie van vragen, vragen en meer vragen  icon_biggrin

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: