Schorpioenenforum
07 december 2019, 19:55:12 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Parabuthus transvaalicus gif  (gelezen 3702 keer)
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator
Geslacht: Man

« Gepost op: 30 juni 2010, 21:16:33 »

Let op! Probeer dit nooit zelf!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=g5G6iHAvCxY

Kwam ik tegen op Venomlist  Wink

Nemesis
Deathstalker
Administrator

Fumareta Hana no Namea mo Shirazuni.

« Antwoord #1 Gepost op: 30 juni 2010, 21:46:43 »

aan de ene kant denk ik dat dit filmpe ecudatief goed is opgezet.
en zijn een hoop mensen die niet weten dat de transvaalicus kan sprayen.
maar aan de andere kant is het filmpje fout want ik denk dat er een paar americaanen zijn die het weer gaan uittesten met alle gevolgen van dien.
 dontknow

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #2 Gepost op: 30 juni 2010, 21:52:17 »

Daarom leek het me verstandig een waarschuwing erbij te plaatsen.
Hoewel de meesten wel zullen snappen het niet te proberen. Smiley

Aartmans
Instar 3

« Antwoord #3 Gepost op: 01 juli 2010, 12:00:07 »

Wel mooi om te zien. maar ik zou me zelf er nooit aan wagen.

3 Pandinus imperator + 1 Hadrurus arizonensis
Michiel
Adult

« Antwoord #4 Gepost op: 01 juli 2010, 14:26:16 »

De internetverbinding is hier zooooooooooo traag dat ik niet eens goed kan zien of er nu gesproeid wordt ja of nee. Er heerst heel veel twijfel in de wetenschappelijke gemeenschap of deze dieren daadwerkelijk gif kunnen sproeien en bijv. of zij gericht kunnen sproeien....In sommige literatuur staat wel beschreven dat een aantal Parabuthus sp. het kan, maar ik heb het zelf nooit gezien en veel schorpioenenhouders met mij. Wel had ik altijd voor de zekerheid een veiligheidsbril op als ik met ze aan de slag ging Smiley
Iets anders is de manier waarop het dier wordt opgepakt. NOOIT DOEN! Het is een risicovolle manoevre, ook voor mensen die het dagelijks doen, want je hoeft het dier maar even verkeerd beet te pakken en je hebt een steek te pakken.
Het zal mij trouwens niets verbazen als het dier in het filmpje zwanger is, moet gaan vervellen of in de koelkast heeft gestaan, want het diertje bleef wel opvallend rustig. (Het dier wordt eerst aan de staart opgepakt, precies wat predatoren (stokstaartjes, chimpansees etc) ook doen om de staart af te bijten, en dan weer neergezet, vervolgens rent het dier niet keihard weg en dat vind ik een beetje vreemd. Als ik schorpioenen met een pincet oppak en dan weer in een bakje neerzet, weten ze meestal niet hoe snel ze weg moeten rennen. Het dier in het filmpje lijkt wat ongemakkelijk, suffig rond te banjeren....

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
Black^adder
Starter
*

« Antwoord #5 Gepost op: 05 juli 2010, 00:56:51 »

gericht sproeien weet ik ook niet..
maar sproeien doet hij wel degelijk.
alleen vind ik het ergens wel zonde om het te moeten zien.. we weten dat ze het kunnen klaar..

gr
Michiel
Adult

« Antwoord #6 Gepost op: 05 juli 2010, 16:15:51 »

We weten nou juist niet dat zij het kunnen, zeker niet op basis van een zo'n filmpje. Je ziet een man de telson van een schorpioen stimuleren en vervolgens zie je wat gif sproeien in straaltjes bijna. Hoe het precies komt dat de schorpioen sproeit, het mechanisme en het nut ervan is nog niet duidelijk beschreven en daarom vind ik persoonlijk dat de opmerking "we weten dat zij het kunnen. Klaar" wel erg kort door de bocht is.

Wat mij betreft gaan er vooral veel anekdotes, in plaats van feiten op basis van wetenschappelijk onderzoek,  de ronde over het vermogen van enkele Parabuthus soorten om gif te kunnen sproeien en waarom dit gebeurt.

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
Combichrist
Instar 1
*

« Antwoord #7 Gepost op: 05 juli 2010, 17:24:37 »

We weten nou juist niet dat zij het kunnen, zeker niet op basis van een zo'n filmpje. Je ziet een man de telson van een schorpioen stimuleren en vervolgens zie je wat gif sproeien in straaltjes bijna. Hoe het precies komt dat de schorpioen sproeit, het mechanisme en het nut ervan is nog niet duidelijk beschreven en daarom vind ik persoonlijk dat de opmerking "we weten dat zij het kunnen. Klaar" wel erg kort door de bocht is.

Wat mij betreft gaan er vooral veel anekdotes, in plaats van feiten op basis van wetenschappelijk,  de ronde over het vermogen van enkele Parabuthus soorten om gif te kunnen sproeien en waarom dit gebeurt.

Persoonlijk zie ik juist graag zulke filmpjes, maar dan wat gestructureerder van opzet.
Juist omdat er inderdaad een wetenschappelijke waarde aan vast zit, gezien er vrijwel niks echt over gedocumenteerd is. Ik had het filmpje beter gevonden als hij dan ook de parameters had vermeld. Temperatuur, leeftijd en geslacht, zo veel mogelijk. In principe leert dit filmpje me namelijk niet waarm hij of zij sproeit, hoe ver dat kan, of het verder kan naarmate de dreiging groter lijt, etc.

1.0.0 Centruroides gracilis, 1.1.0 Uroplectes olivaceus, 1.1.0 Mesobuthus martensii, 1.0.0 Parabuthus transvallicus, 1.0.0 Pandinus imperator, 1.0.0 Pantherophis obsoleta lindheimeri leucistic, 0.1.0 Pantherophis obsoletus quadrivittata and 2.0.0 Pantherophis guttata guttata.
Greenwitch
Global Moderator
Geslacht: Vrouw

I'm wild and reckless; I should be acting my age.

« Antwoord #8 Gepost op: 05 juli 2010, 19:28:39 »

Ik vind het filmpje niets bijdragen aan de wetenschap.
Het gif wordt zeg maar gestimuleerd en het beest kan niet zelf "de richting bepalen"
En de manier van hanteren staat me tegen.

Ik verbeeld me niks, maar het ontbreekt me niet aan verbeelding.
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #9 Gepost op: 05 juli 2010, 19:36:53 »

In ieder geval een mooi discussie punt dit filmpje  Smiley

Maar inderdaad, in een meer gecontroleerde omgeving met de juiste manier van stimuleren (schorpioen los onder bedreiging van een zogenaamde predator) zou het een beter idee kunnen geven of en in hoeverre een Parabuthus transvaalicus zijn gif kan sproeien of wegslaan.

Wat wel duidelijk uit het filmpje naar voren komt is dat het risico aanwezig is, niet 100% bewezen maar wel iets om in het achterhoofd te houden wanneer je dit soort dieren bezit.  Wink

Black^adder
Starter
*

« Antwoord #10 Gepost op: 12 juli 2010, 10:11:40 »

het soort heet Parabuthus para voor het spuiten van gif..
dus is er al eens beschreven dat het soort gif spuit!

Zet een proef plan op om met meerdere dieren van meerdere soorten te bekijken en ga niet met een handcameratje voor een youtube filmpje een beestje beet pakken beetje irriteren "kijk eens ze spuiten echt!"
nee ga een plan in elkaar zetten maak grote bakken waar de dieren gehuisvest kunnen worden en doe hier dieren bij bijv. muizen, ratten of jezelf.. maar dt is wetenschappelijke bullshit en ik zie hier alleen een mannetje dat stoer doet met zijn schorpioen.

gr.

*edit* ik lees nu Jeroen zijn post..
Nemesis
Deathstalker
Administrator

Fumareta Hana no Namea mo Shirazuni.

« Antwoord #11 Gepost op: 12 juli 2010, 10:19:07 »

het soort heet Parabuthus para voor het spuiten van gif..
dus is er al eens beschreven dat het soort gif spuit!

Zet een proef plan op om met meerdere dieren van meerdere soorten te bekijken en ga niet met een handcameratje voor een youtube filmpje een beestje beet pakken beetje irriteren "kijk eens ze spuiten echt!"
nee ga een plan in elkaar zetten maak grote bakken waar de dieren gehuisvest kunnen worden en doe hier dieren bij bijv. muizen, ratten of jezelf.. maar dt is wetenschappelijke bullshit en ik zie hier alleen een mannetje dat stoer doet met zijn schorpioen.

gr.

*edit* ik lees nu Jeroen zijn post..

eerst lezen dan posten, ik laat het nu nog staan maar ik ben het ook hier met jeroen eens.
Een mooi discussie punt

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: