Schorpioenenforum
15 december 2017, 16:46:59 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Mijn eerste Schorpioen!  (gelezen 214 keer)
Jonasl
Starter
*

« Gepost op: 17 oktober 2017, 16:17:52 »

Hoihoi!

Ik heb sinds zondag mijn eerste schorpioen, een Heterometrus petersii. Wat een mooi beestje!
Deze zit in een terrarium van exo terra van 30/30/30 (dit is ok?). Deze heb ik mooi ingericht met alles wat moet aanwezig zijn.
Wel heb ik nog enkele vraagjes omdat ik nog nergens men antwoorden gevonden heb.
Er is een lichtkap aanwezig waar een lamp van 25W repti glo inzit. Mag ik deze gedurende de dag aanzetten? De temperatuur klimt tot rond de 28 graden als deze aanstaat. Aangezien iemand me zei dat ik beter een warmtemat zou gebruiken wou ik dit toch nog even navragen. Ook deze heb ik met een timer maar ik weet niet wat het best is. Indien ik de lamp mag aanzetten( als mijn petersii daar tegen kan?) zou ik de warmtemat verwijderen want zo een mat langs de zijkant van mijn terrarium is toch niet zo mooi Smiley. Alvast bedankt en sorry voor de 'beginnersvragen'.

groetjes,

jonas
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator
Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 17 oktober 2017, 19:21:15 »

Welkom hier!

Leuke schorpioen om mee te beginnen, lage giftigheid en erg mooi om te zien.
Hou er wel rekening mee dat je het dier misschien niet heel vaak ziet, ze graven zich graag in om vanuit hun hol de prooien te pakken.

Een lamp mag, maar schorpioenen houden niet van licht, daarom wordt vaak een mat aangeraden.
Zolang de schorpioen zich goed kan verbergen voor het licht is het geen probleem.
Zorg er wel voor dat de schorpioen altijd een beetje vochtig zit.

Een 30x30 bak (hoogte is niet zo heel erg van belang bij deze soort, zolang je maar een dikke bodemlaag kunt leggen) is wat aan de kleine kant.
IK zou eerder een 30x40 aanraden. Minimale maten die je het beste kunt aanhouden is 2x de lengte van de schorpioen bij 3x de lengte van de schorpioen.
De lengte meet je dan van begin kop tot einde angel Wink

Jonasl
Starter
*

« Antwoord #2 Gepost op: 17 oktober 2017, 21:23:27 »

Bedankt voor de info. Ik zou dan overdag mijn lamp mogen aanzetten met een timer die dan tegen de avond uitgaat? Ze heeft veel schuilmogelijkheden (onder rots, holletje dat ik gemaakt en plantjes). Warmtematje kan ik eventueel snachts aanzetten op een lagere temp. Of is dit niet nodig? De warmtemat is maar 5W(10cm op 15cm). Indien u mij aanraad om constant met een mat te verwarmen in plaats van een lamp dan koop ik een grotere als dit nodig is. Ik dacht dat mijn terrarium groot genoeg zou zijn :s
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #3 Gepost op: 18 oktober 2017, 14:17:34 »

Een 30x30 kan wel, maar iets groter is beter Wink

Het ligt aan de temperatuur die je in de nacht haalt. Als dat niet veel lager komt dan de 18C dan is het prima om niet te verwarmen.
Bij voldoende schuilplaats kun je gewoon de lamp gebruiken, de schorpioen schuilt in de natuur ook overdag.

Jonasl
Starter
*

« Antwoord #4 Gepost op: 18 oktober 2017, 18:16:58 »

Oke gebruik ik de lamp wel. Snachts blijft de kamertemperatuur 20 graden dus oke.  Zou ik een thermostaat aan de lamp koppelen of doet men dat enkel bij warmtematten? Aangezien ik toch ene heb... Misschien is dit niet goed als ze aan en uit gaat dan. Groeten
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #5 Gepost op: 19 oktober 2017, 07:38:00 »

Denk dat je lamp dat niet fijn gaat vinden Wink

Gewoon zorgen dat de schorpioen goed kan graven, als het dan te warm zou worden graven ze zich dieper in Smiley

lucsmink
Instar 2
**

« Antwoord #6 Gepost op: 19 oktober 2017, 13:59:42 »

Ik heb een verduisterde lamp die geen licht afgeeft maar wel warmte. Misschien is dat iets?

Voor filmpjes over schorpioenen, dierentuinen, vuurwerk en voetbalwedstrijden abonneer op.
https://www.youtube.com/channel/UC1HGsLvGtHbGtbdmSQ7vAdw
Jonasl
Starter
*

« Antwoord #7 Gepost op: 19 oktober 2017, 21:33:50 »

Ik weet niet als een andere lamp geschikt is voor mijn terrariumlichtkap.  Er staat zo een compact lichtkap vanboven van exo terra. Kan het toch kwaad als er teveel licht is dan? Heb vandaag de lamp aangezet zat ze mooi onder de plantjes te schuilen en ze had voldoende schaduw. Oja, deze soort is toch geen klimmer? Zie ze als het donker is vaak op pad gaan in de hoogte op de plantjes.
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #8 Gepost op: 20 oktober 2017, 12:44:00 »

Alle schorpioenen zijn uitstekende klimmers, ook de loggere dieren kunnen heel goed klimmen Wink

Als er voldoende schuilplaats is, is het licht geen probleem.

Jonasl
Starter
*

« Antwoord #9 Gepost op: 20 oktober 2017, 14:43:11 »

Okido! De nachttemperatuur  heb ik ook op 20 graden gezet met een mat. En overdag de lamp, komt rond de 25 graden. Dit is oke? Kan de warmtemat eventueel ook nog aanzetten overdag indien nodig
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #10 Gepost op: 22 oktober 2017, 09:51:29 »

Klink helemaal goed, 25 overdag is goed en 20 in de nacht zullen ze ook niet over klagen  Grin

Jonasl
Starter
*

« Antwoord #11 Gepost op: 24 oktober 2017, 23:36:17 »

Oke  alles is in orde dus. Ik zie wel dat ze nu altijd onder haar rots ligt als het donker is terwijl in het begin ik ze had ze vanaf het donker was haar bak 'rondcrosste'. Ook nog een vraagje over
het voeden, als ze krekel na een uur niet vangt haal ik die er weer uit. Of mag ik dit laten zitten?
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #12 Gepost op: 25 oktober 2017, 13:01:49 »

Ik laat die krekel gewoon zeker een dagje lopen, alleen als ze richting een vervelling gaan moet je wat voorzichtiger zijn.

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: