Schorpioenenforum
15 december 2017, 16:57:48 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Geslacht P. transvaalicus  (gelezen 450 keer)
Daoud
Instar 4

« Gepost op: 05 april 2017, 21:31:26 »

Hoe bepaal je het geslacht bij Parabuthus transvaalicus?

Nog iets vreemds - onder de bino tel ik 23 tanden aan de linker pectine en 29 aan de rechter en bij die rechter zie ik nog een soort grotere tand (zoals bij G. ankarana) tegen het lichaam en tussen deze grote tand en de 1e tand van de pectine zie ik 2 klein tandjes (deze 3 structuren telde ik niet mee met de 29 vermelde tanden). De linker pectine is op het zicht al korter, het lijkt alsof de rechter aan 't uiteinde een extra "aanhangsel" met extra tanden heeft. Vanwaar deze asymmetrie? Graag uitleg van een kenner!

Dank en groeten, David

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator
Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 06 april 2017, 08:56:45 »

De segmenten van de basal middle lamella (middenstuk van de pectinekammen, dus niet de tanden) zijn bij vrouwen fors groter.
Dit kun je al zien vanaf instar 2 Wink

Kijk maar bij google image search:
https://www.google.nl/search?q=sexing+parabuthus+transvaalicus&safe=off&espv=2&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjdv66srI_TAhUESiYKHSWMBqIQsAQIGQ&biw=1517&bih=708#imgrc=mnxcsdP3IXM1SM:

Asymmetrie kan altijd voorkomen, hoe dit ontstaat zou ik niet weten. Je ziet het niet al te vaak, maar komt gewoon voor.
Mocht het dier ooit komen te overlijden neem ik deze graag op in de alcohol collectie als mooi voorbeeld. Smiley

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: