Schorpioenenforum
13 november 2019, 20:54:07 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Heterometrus cyaneus  (gelezen 1419 keer)
Dar
Het monster
Instar 4

« Gepost op: 11 juni 2016, 12:39:16 »

Al een geruime maand mag ik een koppeltje H. cyaneus bewonderen op mijn bureau. Wat me op valt is een enorm scherp contrast met de Pandinoides cavimanus. n van de cyaneus zit constant in een opportunistische hol onder een stronk en komt daar ongeveer eens in de 2 weken uit. De ander doet het zelfde maar is elke avond aan de wandel (man vermoed ik?). Het grappige is dat ze zo'n 12 cm substraat hebben, maar nooit de moeite nemen om te graven. De man P. cavimanus daartegenover verschuift bergen per dag. Is dit een gevalletje van toeval of zijn de H. cyaneus gewoon niet zulke gravers?  Roll Eyes Niet dat het veel uitmaakt Wink Voor de LV is het toch wel handig om voldoende substraat te hebben.

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator
Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 12 juni 2016, 18:13:53 »

De meeste schorpioenen zullen niet veel graven als de omstandigheden goed zijn op het oppervlak Wink

Geef een Hadrurus arizonensis bijvoorbeeld een bak met licht vochtig zand en ze kruipen hoogstens onder een stronk weg bijvoorbeeld.
Geef dezelfde schorpioen een bak met vochtigheidsgradient door de bodem en ze graven volledige tunnels.

Is dus geen raar gedrag op zich, wel een mooie observatie Smiley

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: