Schorpioenenforum
15 oktober 2019, 07:56:19 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Stereomicroscoop  (gelezen 1650 keer)
Daoud
Instar 4

« Gepost op: 22 mei 2016, 19:41:21 »

Hoe bekijk je een levende schorpioen onder de bino? En dus vooral zo schorpioenvriendelijk mogelijk? Hoe de tandjes op de pecten tellen?

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator
Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 23 mei 2016, 08:54:52 »

Een goed doorzichtig bakje nemen en de schorpioen hier enigzins inklemmen.
Dit inklemmen kun je doen met bijvoorbeeld wat keukenpapier.

Optie 2 is de schorpioen in een bakje op zijn rug leggen, even goed aangedrukt houden tot die in "slaapstand" raakt.
Elke beweging zorgt er echter voor dat de schorpioen zich weer omdraait, dus dat is best lastig Wink

Optie 3 is de mooiste optie, maar dan heb je een speciaal bakje nodig waarin de schorpioen wordt vastgedrukt tussen 2 membranen.
Deze bakjes zijn helaas niet commercieel verkrijgbaar, ben ermee bezig om ze aan te kunnen gaan bieden. Wink

Daoud
Instar 4

« Antwoord #2 Gepost op: 23 mei 2016, 17:27:24 »

Daar zal ik dan eerst eens over denken hoe ik dat het best doe. Het gaat o.a. over Androctonus bicolor en dat moet toch echt zonder ongelukjes. Die speciale bakjes lijken me de beste optie maar tot je ze kan aanbieden heb ik misschien een ideetje; ik neem een krekelbakje (zonder deksel) en doe de schorpioen er in. Dan neem ik een tweede krekelbakje en plaats dat in het eerste bakje, zachtjes duw ik het omlaag tot het metasoma naast (of achter) de schorpioen ligt en de bodem van het tweede bakje de schorpioen tussen de bodems van beide bakjes klemt. Dan 4 stukjes tape om het zaakje op zijn plaats te houden, omdraaien en onder de loupe. Maar ik vraag me af of ik op deze manier geen beschadigingen aan poten en/of setae zou toebrengen?

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator
Geslacht: Man

« Antwoord #3 Gepost op: 23 mei 2016, 18:16:02 »

Dat is een prima manier. Beschadigen zal wel meevallen Wink
Reden voor mij om die niet te vermelden is dat de meeste krekelbakjes niet echt goed doorzichtig zijn en het plastic relatief dun. Zeker bij Androctonus soorten moet je oppassen dat ze er geen angel doorheen rossen. Een schorpioen mag je er overigens best goed tussen drukken anders bewegen ze nog erg veel.

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: