Schorpioenenforum
15 oktober 2019, 07:54:26 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Hadrurus arizonensis arizonensis/pallidus  (gelezen 5096 keer)
Dar
Het monster
Instar 4

« Gepost op: 30 maart 2010, 13:16:27 »

Ik heb een vrij mooie grote bak waarin ik zeer waarschijnlijk Hadruri arizonenses in zal laten lopen.. De inrichting is hierbij niet echt moeilijk, dat is dan ook het probleem niet zo zeer. Alleen wel de LV. Hebben deze schorpioenen bemisting nodig? Of voldoet een bakje water? Of is een valse-bodem setup nodig? Meningen zijn hierover verdeeld onder de caresheets.

Ik wil in deze bak 3 Hadrurus arizonensis plaatsen. Veel mensen menen dat de soort niet communal te houden is, anderen beweren weer anders. Deze schorpioenen staan erom bekend op andere schorpioenen te jagen, het is dus wel van groot belang om ze voldoende te voeren.

Verder is het ideale substraat ook een raadsel. Men meent dat deze schorpioenen op zand zich het prettigst voelen. Maar na enkele bronnen gelezen te hebben, blijkt het zeldzaam dat deze schorpioen in los zand gevonden word. Eerder een steppe substraat dan een woestein substraat. In een dergellijk substraat kunnen ze alleen nog moeilijk graven. Hoe creer je die gulle midden weg?

steck
Instar 3
Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 30 maart 2010, 19:24:44 »

Ik vind het persoonlijk nogal riskant..
4 stuks is echt wel wat veel denk ik..
Je kan het proberen maar de kans dat er niet veel van overblijft is reel
Je zal zeker veel schuilplaatsten moeten voorzien en genoeg voeding..
En dan nog, H.a. zijn redelijk actief 's nachts en de kans dat ze mekaar tegenkomen is dus redelijk groot.
Weet niet wat de rest hier van denkt?

Greedz
Dar
Het monster
Instar 4

« Antwoord #2 Gepost op: 30 maart 2010, 19:54:28 »

http://www.arachnoboards.com/ab/showpost.php?p=1076974&postcount=5

steck
Instar 3

« Antwoord #3 Gepost op: 30 maart 2010, 20:04:30 »

Zoals ik al zei, de kans zit er in dat je niet veel over houd.
Elke scorp is anders. Zelfs bij sommige soorten die door een hoop mensen succesvol communal gehouden worden
kan er altijd is een dier tussen zitten dat de rest opeet.
Als je dan weet dat het bij H.a afgeraden word omdat kannibalisme bekend is bij deze soort...
Zou het jammer vinden dat je enkele dieren verliest door er teveel bij elkaar te zetten.
Maar dat laat ik geheel aan jouw over natuurlijk
Greedz
Nemesis
Deathstalker
Administrator

Fumareta Hana no Namea mo Shirazuni.

« Antwoord #4 Gepost op: 31 maart 2010, 07:27:34 »

Ik ben het hier een beetje met Steck eens.
leuk een aardig dat je wilt expirimenteeren, maar het is zonde als je dieren verliest omdat je wilde expirimenteeren.
het is immers je eigen keuze, laat dat voor op staan.
en je vraagt ook om onze eigen mening en "onze" mening raad je af om deze dieren bij elkaar te houden, ondanks de grote bak.

Dar
Het monster
Instar 4

« Antwoord #5 Gepost op: 12 april 2010, 17:57:57 »

Ik houd het voorlopig bij n Wink Ik heb geen haast..
Een kleine vandaal(+/- 6cm) die zn eerste sprinkhaan al in de rug heeft gestoken en verorbert in zijn nieuwe verblijf...
Ik besprak het trouwens nog met de Duitse verkoper, hij melde dat het wel mogelijk is om deze soort communal te houden, onder 'bijzondere' omstandigheden..
Bijzonder, in de vorm van, grote bak en kleine groep, meerderheid vrouw, voldoende voedsel, ook meer kans op succes, om ze met 'kleiner' formaat bij elkaar te houden, opdat ze met elkaar opgroeien. Voor kleine schorpioenen is een grote bak dubbel zo groot, minder kans dat ze elkaar tegen komen, en dus komen ze elkaar geleidelijk na maanden of jaren wat meer tegen...

Wellicht een foto met de tijd, hijs nu verstopt Tongue

Greenwitch
Global Moderator
Geslacht: Vrouw

I'm wild and reckless; I should be acting my age.

« Antwoord #6 Gepost op: 12 april 2010, 23:19:06 »

Ik besprak het trouwens nog met de Duitse verkoper

Als dat Grabowitz was, zou ik het maar met een flinke korrel zout nemen.

Ik verbeeld me niks, maar het ontbreekt me niet aan verbeelding.
steck
Instar 3

« Antwoord #7 Gepost op: 13 april 2010, 06:44:11 »

Ik besprak het trouwens nog met de Duitse verkoper

Als dat Grabowitz was, zou ik het maar met een flinke korrel zout nemen.

Hoe meer die er verkoopt hoe beter he...
Greedz
Dar
Het monster
Instar 4

« Antwoord #8 Gepost op: 13 april 2010, 10:12:29 »

Het was de laatste die hij ter verkoop had... Dus in dat opzicht probeerde hij me niet meer aan te smeren...
Overigens verkocht deze man ze voor 25 euro stuk, hij had er 3... Ik meen dat ik deze ook op die Duitse verkoopsite heb gezien
http://www.terraristik.com/ er was een man die meldde naar Houten te komen met 3 Hadrurus arizonensis...
Verder verkocht hij nog wat P. cavimanus en een bepaalde Heterometrus ssp..

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #9 Gepost op: 13 april 2010, 11:43:44 »

Bijzonder, in de vorm van, grote bak en kleine groep, meerderheid vrouw, voldoende voedsel, ook meer kans op succes, om ze met 'kleiner' formaat bij elkaar te houden, opdat ze met elkaar opgroeien. Voor kleine schorpioenen is een grote bak dubbel zo groot, minder kans dat ze elkaar tegen komen, en dus komen ze elkaar geleidelijk na maanden of jaren wat meer tegen...

Zou het deel met "opdat ze met elkaar opgroeien" zeker met een korrel zout nemen  Wink
Voor de rest is het zeker wel mogelijk om ze in kleine groepjes te houden, maar het risico op kannibalisme blijft aanwezig.

Dar
Het monster
Instar 4

« Antwoord #10 Gepost op: 25 april 2010, 21:29:21 »

http://scorpionforum.darkbb.com/scorpions-in-general-f12/the-experiment-comunal-hadrurus-arizonesis-hadrurus-arizonesis-pallidus-t180.htm

Hier is dat experiment van Abyss wat uitgebreider; 3 Hadrurus arizonensis arizonensis en 2 Hadrurus arizonensis pallidus in een bak van ~ 4x2(foot) Dat  lijkt me een geweldige setup. Deze schorpioen heeft een zwarte naam als schorpioeneneter.. Is het slechts een mythe? Ik las overigens ook over het communal houden van V. spinigerus samen met een Hadrurus op een ander forum, na 3 maanden samen leefde de V. spinigerus nog steeds.

Een ander opmerkelijk aspect is dat hij in n hoek water heeft staan, waar hij waargenomen heeft dat de schorpioenen ook komen, in tegenspraak met de mensen die zeggen dat ze geen toegang tot water mogen...

Persoonlijk lijkt het mij een geweldige setup om een grote bak te hebben met een bepaald -opmerkelijk- klimaat en dan een groep schorpioenen erin te hebben. Wat betreft woestijn schorpioenen is het mij alleen van Hadrurus arizonensis bekend dat het mogelijk is, en verder een aantal Androctonus sp, buiten natuurlijk alle (kleine) Vaejovis sp.
Andoctronus is alleen dan totaal geen optie, of andere zeer giftige Buthiden. Dat gaat me te ver  Tongue

Maar het heeft geen haast, alles rustig aan...

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #11 Gepost op: 26 april 2010, 08:32:49 »

Een ander opmerkelijk aspect is dat hij in n hoek water heeft staan, waar hij waargenomen heeft dat de schorpioenen ook komen, in tegenspraak met de mensen die zeggen dat ze geen toegang tot water mogen...

Bekend persoon inderdaad, regelmatig contact met hem gehad  Smiley

Wie verteld heeft dat Hadrurus absoluut geen water mag hebben, verteld overigens onzin.
Ze zijn gek van water als je dat op het substraat gooit. Geef de mijne eens in de maand een plons water in de bak waar ze dan heerlijk op gaat liggen.
Kan absoluut geen kwaad, zolang je het niet overdrijft (dus geen oerwoud bak ervan maken). Een flinke waterbak wordt zeker op prijs gesteld maar dan moet je wel een goede beluchting hebben zodat de LV niet omhoog schiet.  Wink

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: