Schorpioenenforum
16 juli 2019, 16:09:32 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Euscorpius id  (gelezen 7969 keer)
RobK
Instar 3
Geslacht: Man

« Gepost op: 06 september 2010, 19:15:28 »

Dank zij de goede uitleg van iemand van jullie gisteren op de beurs in harmelen kan ik nu met zekerheid zeggen dat mijn Euscorpius een dame is.
Ze is erg eenzaam en ik zoek wat mannelijk gezelschap voor haar  Wink
Maar omdat ik niet zeker ben om welke Euscorpius soort het gaat een foto (op mm papier, dus de grootte is goed te zien)
Foto
Het diertje komt uit Zuid Frankrijk en ik vermoed dat het om de E. flavicaudis gaat.
Klopt dit ?
Bij voorbeeld dank voor een reactie.
Simon
Starter
*

« Antwoord #1 Gepost op: 06 september 2010, 20:31:02 »

Ik heb misschien nog een man voor je  Wink
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #2 Gepost op: 06 september 2010, 21:05:16 »

Euscorpius is voor zover mij bekend haast niet te identificeren aan de hand van foto's.

Maar misschien kan Michiel hier meer over zeggen.

Meerdere Euscorpius soorten komen uit Frankrijk
http://eycb.pagesperso-orange.fr/scorpions/AEFrance.htm

Ik denk eerlijk gezegd eerder aan E. italicus als ik de foto zo zie, maar Euscorpius is niet mijn ding zoals Scorpionidae.  Wink

RobK
Instar 3

« Antwoord #3 Gepost op: 06 september 2010, 21:12:18 »

Ik hoop dat ik toch op de een of andere manier de soort kan achterhalen.
Het lijkt me ontzettend leuk als de vrouw bevrucht kan worden en jongen krijgt.

@ Simon, als de soort achterhaalt kan worden en je zou een man voor me hebben dan houd ik me ten zeerste aanbevolen.
Michiel
Adult

« Antwoord #4 Gepost op: 08 september 2010, 18:28:18 »

Hoi,

Het lijkt inderdaad een E.flavicaudis. Deze soort heet zo, omdat de gifzak lichter gekleurd is (flavis= licht, lett. blond, caudis/ cauda=staart), E.italicus is groter dan E.flavidaudis en heeft de gifzak niet zo licht gekleurd, meer donkerrbuin tot zwart. Over het algemeen is onbekende Euscorpiussen determineren aan de hand van foto's een drama, daar heeft Jeroen zeker gelijk in, maar dit was een erg goede foto (met mm papier), dus kan ik in ieder geval zeggen dat ik ervan overtuigd ben dat het om E.flavicaudis gaat. Of mijn overtuiging strookt met de werkelijkheid is een tweede Smiley, maar dat kan kun je uiteindelijk alleen aan de hand van bijv. de trichobothria aan de onderzijde van de manus zien.

Groetjes, Michiel

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
RobK
Instar 3

« Antwoord #5 Gepost op: 08 september 2010, 18:46:34 »

Bedankt voor de uitleg Michiel.
Ik wil wel eens proberen een foto van deze trichobothria te maken maar kan ik dan het beste te werk gaan ?
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #6 Gepost op: 08 september 2010, 19:14:26 »

Dan heb je in de eerste plaats een behoorlijk goede macro-lens nodig.  Wink
De trichobothria (zeker bij kleinere soorten schorpioenen) zijn behoorlijk klein.

Hier zie je een voorbeeld:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://i57.photobucket.com/albums/g237/Dangriga/stuff/Female2LeftPedipalp-1.jpg&imgrefurl=http://www.skorpione.de/forum/viewtopic.php%3Ft%3D8336&usg=__c3iZiH17BkuLoCszmMbrrx5SIW0=&h=540&w=800&sz=38&hl=nl&start=32&zoom=1&tbnid=qtENMlE-n_1oIM:&tbnh=170&tbnw=204&prev=/images%3Fq%3Dtrichobothria%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26biw%3D1440%26bih%3D678%26tbs%3Disch:10%2C798&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=815&vpy=242&dur=2987&hovh=184&hovw=273&tx=158&ty=81&ei=VNKHTO2sHI70Oc3c7I8O&oei=TtKHTNLtKsKRjAeRg6WbCQ&esq=2&page=2&ndsp=20&ved=1t:429,r:17,s:32&biw=1440&bih=678

RobK
Instar 3

« Antwoord #7 Gepost op: 08 september 2010, 22:52:19 »

Dank voor je uitleg Jeroen maar dat zal me niet gaan lukken. Ik heb maar een eenvoudige Nikon Coolpix L5 dus een duidelijke macro opname van zoiets kleins is onmogelijk met mijn camera.
RobK
Instar 3

« Antwoord #8 Gepost op: 26 september 2010, 21:44:46 »

Daar ben ik weer met een verdere vraag.
Hoe zit het met kruisen van Euscorpius soorten ?
Stel dat mijn schorpioentje toch geen E. flavicaudis is en ik zou er toch een E. flavicaudis man bij zetten. Kunnen zij zich kruisen ?
Ik weet dat bij bijv wandelende takken kruisen nauwelijks mogelijk is.
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #9 Gepost op: 26 september 2010, 21:52:32 »

Goede vraag  Smiley

Persoonlijk denk ik dat het wel mogelijk is, aangezien deze dieren niet veel van elkaar verschillen (genetisch gezien).
Denk wel dat de mogelijke jongen dan steriel zijn (volgens mij heb ik daar ooit iets van gelezen).

Sowieso is het altijd raadzaam kruizingen te voorkomen  Wink

RobK
Instar 3

« Antwoord #10 Gepost op: 26 september 2010, 23:32:55 »

Tuurlijk probeer je altijd kruisen te voorkomen.
Maar ja, je vraagt het je toch altijd af daar ze zoveel op elkaar lijken.
Aan de andere kant, er komen ook verschillende Euscorpius soorten voor in een zelfde gebied. Je zou dan denken dat kruisen toch niet mogelijk zou moeten zijn.
Ik vergelijk het dan weer met wandelende takken. Zo hebben we in april op de zelfde plaat een tweetal Orxines soorten gevonden, waarvan we alleen de mannen en eitjes van elkaar hebben kunnen onderscheiden. Verschil in vrouwen hebben we niet zo niet kunnen zien. Kruisingen lijken me dan toch zeer onwaarschijnlijk daar toch de soorten die naast elkaar leven zuiver zouden moeten zijn.
Michiel
Adult

« Antwoord #11 Gepost op: 27 september 2010, 09:02:02 »

In principe is het zo dat ze, omdat er sprake is van verschillende soorten, juist daarom niet met elkaar zullen paren, ze zullen in eerste instantie willen paren met een dame of heer van de eigen soort. Ik zou echter niet durven stellen dat het onmogelijk is dat twee verschillende soorten met elkaar paren. Het hangt ook van de omstandigheden in het gebied waarin de dieren leven.

Als je bijvoorbeeld in een gebieg zwartstaartmakaken en witstaartmakaken hebt, dan zullen de zwartstaartmakaken vooral met de zwarstaartmakaken paren en de witstaart met de witstaartmakaken. Het kan echter zo zijn dat onder bepaalde omstandigheden de twee soorten onderling gaan paren, waardoor je een hybride krijgt. Kort antwoord is dus volgens mij: het is niet aannemelijk dat het de normale gang van zaken is (hybridizeren), maar ook niet onmogelijk, er zullen uitzonderingen zijn.
In Frankrijk komen volgens mij 3-4 verschillende Euscorpiussen voor en volgens mij zijn dat allemaal separate populaties.

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
RobK
Instar 3

« Antwoord #12 Gepost op: 27 september 2010, 20:03:25 »

Kijk, en dat is kennis die bij mij nog ontbreekt over hoe dit bij schorpioenen werkt.
Ik weet dat ze een spermapakketje overbrengen. Maar een paring gaat niet met een copulatie of wel ?
Bij wandelende takken vind ook een paring plaats. De voortplantingsorganen zijn  dusdanig specifiek voor elke soort dat ze precies "in elkaar passen". Mannen van een bepaalde soort kunnen wel paren met vrouwen van een andere soort maar de voortplantigsorganen "passen niet" en er zal dan ook geen bevruchting plaats vinden. Daarom zijn er bij wandelende takken in elk geval geen hybriden bekend
Michiel
Adult

« Antwoord #13 Gepost op: 28 september 2010, 10:47:16 »

Om te copuleren heb je geschikte organen nodig die dat mogelijk maken. Die ontbreken bij schorpioenen en volgens mij alle andere Arachnida, dus van copulatie (directe sperma overdracht) is geen sprake, wel van indirecte spermaoverdracht, nml. van een spermatofoor die de man deponeert en de vrouw die het spermapakketje van de spermatofoor trekt en in haar genitale opening opneemt. Mannen hebben dus een ingenieus en redelijk complex orgaan dat spermatoforen kan maken, en vrouwen hebben een ruimte onder het genitaal operculum waar ze het sperma kunnen bewaren. Vrouwen hebben een ovauterus, en waar menselijke vrouwen een baarmoeder hebben, hebben schorpioenendames eigenlijk een heleboel kleinere baarmoeders en ieder daarvan ligt een eitje (oocyte) die zich zal ontwikkelen tot een schorpioenenembryo.

Als ik het verhaal af moet maken, dan wordt het een hele lange post, dus ik hoop dat deze uitleg toereikend is, zo niet dan hoor ik het wel Smiley

Groetjes, Michiel

RobK
Instar 3

« Antwoord #14 Gepost op: 29 september 2010, 23:21:54 »

De uitleg is zeker toereikend genoeg Michiel.
Bedankt hiervoor.
Deze spermaovedracht hebben we bij zweepschorpioenen gezien in Tampakan op Mindanao.
foto
Interessant om te zien !
Michiel
Adult

« Antwoord #15 Gepost op: 30 september 2010, 10:01:11 »

In mijn laatste post hoort te staan "schorpioenenembryo"  i.p.v. schorpioeneninfo, dat heb ik even veranderd Smiley

Zeer interessante en mooie foto, Rob! Dit is de eerste foto die ik zie van parende zweepschorpioenen (nou betekent dat niet veel, want ik heb sowieso weinig foto's van deze dieren gezien en ik ben er niet echt in geinteresseerd).
Ik vind de foto overigens zo leuk, dat ik hem wel in het Uropygi subforum van The Venomlist zou willen zetten (met je naam erbij als copyrightholder), vooral omdat je er ook een vindplaats bij kan noemen. Dat kun je uiteraard ook zelf doen, zou je wel ff lid worden van The Venomlist. Wat zou je daarvan vinden als die foto daar komt te staan?

Groetjes, Michiel

RobK
Instar 3

« Antwoord #16 Gepost op: 30 september 2010, 12:51:49 »

Uiteraard mag je deze foto daar plaatsen Michiel.
Op de plek waar we deze koppel aantroffen zagen we in totaal 7 exemplaren van deze soort waarvan 3 koppels die met deze sperma overdracht "bezig waren, net gingen beginnen of net klaar waren".
Een "hotspot".
Hier nog een foto van een tweede koppel.
We zijn lekker off-topic aan het gaan maar ik wil nog een beetje meer info geven.
Deze dieren vonden we in het woud langs het Rockridge Garden Resort van de Cagas Family in Tampakan, Mindanao, Filippijnen.
Een koppel werd door ons meegenomen ( dit vonden we gerechtvaardigd daar we op deze kleine plek van zo'n 4 bij 4 meter al 7 exemplaren aantroffen) en samen met de vele boktoren die we voor het Natuurhistorisch Museum van Brussel verzameld hadden opgestuurd voor hun entomologie afdeling.
Het bleek een geheel nieuwe soort te zijn.
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #17 Gepost op: 30 september 2010, 13:33:10 »

Het bleek een geheel nieuwe soort te zijn.

Gave vondst dan!

Erg mooie foto's  Wink
Offtopic gaan doen we hier niet zo moeilijk over, indien nodig kunnen we het topic wel opsplitsen  icon_biggrin

Je bent goed bezig in het Uropygi subforum op venomlist geloof ik Michiel, moet het toch maar eens gaan lezen allemaal daar  Smiley

Michiel
Adult

« Antwoord #18 Gepost op: 01 oktober 2010, 09:57:32 »

Hoi Rob,

Leuk! Dan ga ik de foto daar plaatsen, met de info die je erbij hebt gegeven. Er worden regelmatig nieuwe soorten beschreven en ik vermoed dat er nog wel meer zullen volgen de komende tijd. Het identificeren en onderscheiden van soorten schijnt erg moeilijk te zijn.

@Jeroen,

Er valt nog niet zoveel te lezen in het Uropygiforum hoor. Ik heb "de winkel geopend", en Alex (lxdng79) heeft hem onlangs overgenomen Smiley Geldt ook een beetje voor het Amblypygi subforum, maar, we are working on it Smiley

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: