Schorpioenenforum
18 januari 2019, 23:55:04 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Hl groot  (gelezen 7895 keer)
Daoud
Instar 4

« Gepost op: 23 november 2011, 22:01:33 »

Hey iedereen,

Ik was vandaag in de dierenwinkel en daar waren H. arizonensis binnengekomen maar daar was 1 enorm dier bij, echt van het formaat van een Pandinus zou je bijna zeggen. Zou dit een hele grote arizonensis zijn? De mijne die toch volw. zijn en minstens 12cm zijn er 'kleutertjes' bij.. Nu is er ook H. obscurus - zou het die zijn?? Is die niet groter?? En kent iemand het verschil?

Dank en groet, David

Nemesis
Deathstalker
Administrator
Geslacht: Man

Fumareta Hana no Namea mo Shirazuni.

« Antwoord #1 Gepost op: 23 november 2011, 22:14:56 »

Foto? Grin

soms zeggen ze het eene dier blijkt het een ander te zijn evil6

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #2 Gepost op: 23 november 2011, 22:31:49 »

Ik ben helaas niet heel erg thuis in deze soort, maar als je kijkt naar Pandinus imperator zitten hier ook monsters bij.
Sommigen redden de 20 cm haast, terwijl anderen ongeveer een cm of 15 max worden.

Zou dus best een H. arizonensis kunnen zijn die gewoon flink heeft kunnen eten in zijn/haar jongere jaren.

als je een foto ervan kan maken zou dat uiteraard wel gaaf zijn  Wink

Daoud
Instar 4

« Antwoord #3 Gepost op: 23 november 2011, 22:53:21 »

Ik ben helaas niet heel erg thuis in deze soort, maar als je kijkt naar Pandinus imperator zitten hier ook monsters bij.
Sommigen redden de 20 cm haast, terwijl anderen ongeveer een cm of 15 max worden.

Zou dus best een H. arizonensis kunnen zijn die gewoon flink heeft kunnen eten in zijn/haar jongere jaren.

als je een foto ervan kan maken zou dat uiteraard wel gaaf zijn  Wink

Nemesis en Jeroen; ik zal zien een foto te maken. Maar nu lees ik 'die in z'n jongere jaren flink heeft kunnen eten'.. Betekent dit dat je een jonge schorpioen veel moet voeren? Ik voer 1x per week naargelang de schorpioen een zo groot mogelijke prooi - m'n ankaranatjes instar 3 kunnen echt krekels bijna zo groot als zijzelf op; prik en knabbelknabbel - is 1x weeks een goede voertijd of moet ik ze meer geven? Ook de Tityus stigmurus kan grote prooi aan; moet ik vaker voeren denk je??

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #4 Gepost op: 24 november 2011, 08:38:10 »

Hou er rekening mee:
Veel voeren kan betekenen dat de groei sneller verloopt en de dieren mogelijk groter worden, maar met pech ook de levensduur verkort wordt. Ik heb nu samen met mijn neef een experiment lopen met Pandinus imperators.

De imperators worden vanaf instar 2 gevoed met halve ratten en kunnen hierdoor in een jaar volwassen zijn. Ze zijn ook fors aan de maat (sommigen rond de 18 cm), maar we weten niet wat de levensverwachting is van deze dieren. Een andere groep van dezelfde imperators (uit 1 nest) zijn vanaf instar 2 op krekels en sprinkhanen gezet en deden er ruim 2 jaar over om volwassen te worden. Deze dieren zijn ook de standaard maat (rond de 15 cm). Dus het voedingspatroon 'kan' invloed hebben op de groei.

Uiteraard is dit maar een klein experiment geweest met 2 groepen van 10 dieren, dus echt een zuivere conclusie is er niet uit te trekken.  Wink

Michiel
Adult

« Antwoord #5 Gepost op: 26 november 2011, 13:10:31 »

even een foto plaatsen, we kunnen niet ruiken of het toevallig H.obscurus is. We kunnen er lang of kort over praten, maar is een beetje zinloos zonder foto's. Schorpioenen varieren in grootte en dat is vrij normaal, er zijn dus grote en kleine exemplaren.
Het lijkt me stug dat in die dierenwinkel een H.obscurus zit, omdat die nu eenmaal een stuk zeldzamer zijn, maar het zou kunnen.

Foto's....

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
Daoud
Instar 4

« Antwoord #6 Gepost op: 27 november 2011, 19:12:34 »

Een foto zal niet meer kunnen want het dier is verkocht. De winkelier heeft hem doorheen het plastic bakje gemeten en zei; een dikke 16 cm. Nu maken die extra centimeters wel dat hij er reusachtig uitzag tov van z'n vriendjes die ong. 12 cm zijn.

Ik denk dat het de gewone H. arizonensis is maar flink uit de kluiten gewassen. Dit omdat een flink deel van de voorkant van het carapace geel was, net zoals bij de anderen van de lading. Ik meen dat H. obscurus veel minder geel op z'n snuit heeft maar wel iets meer dan H. spadix? Uitsluitsel geeft dit niet maar als je erbij zegt dat H. obscurus veel minder voorkomt in de handel denk ik toch dat het gewoon een erg grote H. arizonensis was.

Michiel
Adult

« Antwoord #7 Gepost op: 29 november 2011, 17:10:17 »

Nou je hebt in ieder geval wel op een belangrijk kenmerk gelet dat op hobbyniveau handig is voor uit elkaar houden van soorten, "het geel op de carapace".....Ik denk daarom dat je gelijk hebt, en dat het allemaal H.arizonensissen waren, maar dat er gewoon op z'n Hollands gezegd een "dajakker" tussen zat......

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: