Schorpioenenforum
15 oktober 2019, 07:59:26 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Zand  (gelezen 1262 keer)
Emielio500
Instar 2
**
Geslacht: Man

« Gepost op: 14 augustus 2014, 17:05:51 »

Goedemiddag mensjes!

Alvast even een vraagje voor de woestijnsoortjes die ik heb al heb zitten, en die er nog gaan komen. Ik heb mijn Mesobuthus gibbosus drietal nu in bakjes met droge cocopeat en grind zitten, aangezien ik ergens had gelezen dat ze graag een stevige, niet al te losse ondergrond hebben. Ergens in de nabije toekomst wil ik dat echter vervangen voor zand.

Ook voor de Paruroctonus boreus die er nog gaan komen heb ik bakjes ingericht met droge cocopeat, tot ik geld heb om zand te bestellen. En natuurlijk zal ik zand nodig hebben voor de Parabuthus liosoma, Parabuthus villosus, Androctonus mauretanicus, Androctonus australis en Scorpio maurus palmatus die er volgend jaar gaan komen.

Persoonlijk zat ik te twijfelen tussen Dragon Termiet zand rood 5 kg, Namibia Red Desert Sand 5 kg en Namibia Yellow Desert Sand 5 kg bij de Blue Lagoon, en Desert Bedding 7 liter, Desert Sand Red Gravel 4.5 kg en Desert Sand Yellow Gravel 4.5 kg bij Repshop. Bij de eerste zaak ben ik 34,43 kwijt voor 3 producten, bij de tweede 35,05. Nu vraag ik mij echter af bij welke zaak ik meer waar voor mijn geld heb.

Ik weet dat liters zand minder wegen dan liters water (right? andere dichtheid enzo), dus nu probeer ik uit te vogelen hoeveel kg 7 liter zandachtig spul is. Aan de andere kant denk ik dat ik misschien gewoon beter voor de Blue Lagoon kan gaan, dan weet ik tenminste zeker dat ik 15 kilo zand heb.

Zand van tuincentra ga ik me niet aan wagen. Mij kennende koop ik een verkeerde variant :p Dus graag enkel adviezen wat betreft de keuze tussen deze twee zaken. Heeft iemand trouwens ook enige ervaring met 1 van de substraten die ik opgenoemd heb?

Alvast bedankt!

1.1.0 Border terrir en Bouvier des Flandres
1.0.0 Felis catus
0.0.1 Pantherophis guttatus anery
1.2.0 Coturnix chinensis
0.1.0 Heterometrus petersii
Emielio500
Instar 2
**

« Antwoord #1 Gepost op: 14 augustus 2014, 17:07:41 »

EDIT:

Waarom ik zand i.p.v. cocopeat wil gebruiken, is omdat ik bij de genoemde producten las dat het redelijk hard wordt wanneer er eerst water toe is gevoegd. Cocopeat is wat te losjes voor de gravers. 

1.0.0 Felis catus
1.2.0 Coturnix chinensis
scissorhand
Instar 1
*

« Antwoord #2 Gepost op: 14 augustus 2014, 19:42:43 »

Hoi Emilio,

Liters zand wegen beslist mr dan liters water (daarom zinkt zand ook; het zijn kleine steentjes).
Voor mijn aankomende Hadrurus spadix heb ik ongeveer 12 liter (15 kg) "Yellow Desert sand" van Exoterra met 1,5 liter droge leem van een hengelsportzaak gemengd, vochtig gemaakt, aangedrukt en laten opdrogen. Het is nu een heel stevige ondergrond waar goed in gegraven kan worden, zonder instortingsgevaar.

"Speelzand" van de Gamma is vl goedkoper (2,- per 25 liter); met leem schijnt ook dat goed te werken
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #3 Gepost op: 14 augustus 2014, 21:40:27 »

Ik gebruik altijd speelzand, even goed vochtig maken en stevig aandrukken.
Dan laten drogen en ze kunnen er aardig in graven.

Mijn Scorpio maurus hebben er complete tunnels in gemaakt Wink

Emielio500
Instar 2
**

« Antwoord #4 Gepost op: 14 augustus 2014, 22:29:24 »

Thanks voor de tips! Dan toch maar speelzand, al wil ik voor mijn "juweeltjes" (A. mauretanicus, P. villosus, P. liosoma) toch wel erg mooie terraria gaan inrichten, met combinaties van rood en geel zand e.d. Maar... dan zou ik dus enkel een zakje rood zand hoeven te kopen, en dat kan ik in combinatie met speelzand gebruiken Smiley

Waar haal jij het, Jeroen? Zou ik het er bij de Gamma op kunnen wagen, zonder vergiftiging door chemicalin en pesticiden te riskeren?

1.0.0 Felis catus
1.2.0 Coturnix chinensis
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #5 Gepost op: 15 augustus 2014, 09:39:15 »

Gewoon de Gamma inderdaad, speelzand is bedoeld voor kinderen dus het is gewoon schoon zand zonder troep erin. Wink

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: