Schorpioenenforum
15 oktober 2019, 08:02:31 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Orthochirus innesi, vervellen  (gelezen 1687 keer)
Daoud
Instar 4

« Gepost op: 04 juli 2014, 20:17:28 »

Besten,

Ik hou al een halfjaar deze soort, ik heb 2 adult koppeltjes. Ik hou ze zoals mijn A. bicolor omdat ik dat zo las en dat gaat goed bij de volwassenen. Het 1e nestje van 3 ging fout door vervelling - ze hebben blijkbaar bij de vervelling vocht nodig. Zo is het gegaan; de 1e die naar inst2 wou zijn metasoma vervelde niet mee en stierf, ze zaten toen droog. Ok, ik doe dus meer water bij de 2 overigen en dat ging wel goed. Na de vervelling hield ik ze weer droog en alles ok - ik lette op om ze tegen de vervelling weer vocht te geven. Dat ging nog 2 keer goed maar nu heb ik niet gezien dat ze weer gingen vervellen (je weet hoe klein ze zijn) en weer hetzelfde: metasoma niet vervelt en al gauw dood. Dit is dus geen goed systeem. Ik ben gewoon bang om ze vochtig te houden omdat men zegt dat het woestijndieren zijn en mycosis zouden krijgen met vocht. Een collega zei dat hij een propje keukenpapier in een coladopje zou proppen en natmaken, laten drogen en dan regelmatig wat bestuiven met water. Ik heb nu een nieuw nestje van 5, graag raad.

Dank en groeten,

David

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator
Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 04 juli 2014, 20:51:59 »

Beste raad die ik ooit heb gehoord in zo'n geval:

Stukje beschutting als schors of steen in het terrarium plaatsen en daaronder continu de bodem vochtiger houden.
Het vocht verdampt wel maar minder snel in de open lucht en de schorpioenen zullen zeer waarschijnlijk zelf de beste plek opzoeken om te vervellen. Wink

Daoud
Instar 4

« Antwoord #2 Gepost op: 04 juli 2014, 21:19:52 »

Beste raad die ik ooit heb gehoord in zo'n geval:

Stukje beschutting als schors of steen in het terrarium plaatsen en daaronder continu de bodem vochtiger houden.
Het vocht verdampt wel maar minder snel in de open lucht en de schorpioenen zullen zeer waarschijnlijk zelf de beste plek opzoeken om te vervellen. Wink

Dat lijkt me een goed idee, Jeroen maar het probleem is dat ze erg klein zijn, 5mm. Ik denk dat met het systeem welk jij voorstelt enkel werkt als de behuizing groot genoeg is. Ze zitten in deli-cups, een krekelbakje is al groot voor hen en dan nog zal de rv in zo'n krekelbakje snel oplopen over de gehele bak(je) (warmtemat op de zijkant) - Nu is mijn grote vraag: zijn ze kannibalistisch? Ik ging er vanuit van wel dus zitten ze solitair maar moest dat niet zo zijn zou dat goed uitkomen!

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #3 Gepost op: 04 juli 2014, 21:31:36 »

Deze methode wordt ook gebruikt voor Scorpio maurus, die zijn bij 2de instar niet veel groter Wink

Belangrijkste is de bodemlaag, diepe bodem kan meer vocht vasthouden.

Daoud
Instar 4

« Antwoord #4 Gepost op: 04 juli 2014, 21:45:36 »

Ok, diepe bodem lijkt me logisch maar individueel houden of niet?

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #5 Gepost op: 04 juli 2014, 22:04:09 »

Individueel zou ik sowieso doen Wink

Daoud
Instar 4

« Antwoord #6 Gepost op: 04 juli 2014, 23:30:44 »

Ok Jeroen, bedankt - was er trouwens weer door dit jaar, joepie, zal men bio-brein nog es laten werken  Wink

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #7 Gepost op: 05 juli 2014, 20:15:17 »

Ok Jeroen, bedankt - was er trouwens weer door dit jaar, joepie, zal men bio-brein nog es laten werken  Wink

Helemaal top!  Smiley

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: