Schorpioenenforum
15 oktober 2019, 07:55:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Actieve, weinig steekgrage woestijnsoort  (gelezen 1588 keer)
scissorhand
Instar 1
*
Geslacht: Man

« Gepost op: 22 april 2014, 09:04:30 »

Heeft er wel eens iemand een Vaejovis spp. of Hadrurus arizonensis in de aanbieding?
Naarmate ik meer vertrouwd raak met mijn tropische P. cavimanus, krijg ik meer zin om ook een bescheiden woestijnbiotoopje te maken. Erg giftige soorten vind ik niet echt een optie.
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #1 Gepost op: 22 april 2014, 10:15:15 »

Hadrurus arizonensis zijn zo ongeveer de meest steekgrage schorpioenen die je kunt vinden, daarnaast correct gehouden zeer weinig zichtbaar  Wink

Zoek ook op Hoffmannius sp.

http://www.ntnu.no/ub/scorpion-files/v_spinigerus.php

scissorhand
Instar 1
*

« Antwoord #2 Gepost op: 22 april 2014, 12:07:55 »

Sorry, ik had "weinig giftige" moeten schrijven; steekgraag naar de prooi is natuurlijk helemaal geen probleem  Grin
Uit de verhalen op het forum en het boekje van "Uncle Manny" had ik opgemaakt dat H. arizonensis vaak druk aan het graven was en snel op een prooi afkwam -of was dat alleen de ADHD-variant?
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #3 Gepost op: 22 april 2014, 12:18:57 »

ah dat verklaart een hoop  Grin

H. arizonensis zjin zeker erg actieve gravers, maar als ze eenmaal een goed hol hebben kunnen graven zijn ze niet veel te zien aan de oppervlakte.
Prooien pakken ze wel graag en steken doen ze daarbij zeer regelmatig. Nadeel is dat ze de prooi gewoon opwachten bij de ingang van het hol en je er dus weinig van zult zien.

Nogmaals, dat gebeurt bij correct houden Wink

Ze staan bekend om overdag ook zeer actief rond te lopen, maar ik hield ze op een flinke laag stevig zand en zag ze zo goed als nooit meer na het graven van een stelsel.

scissorhand
Instar 1
*

« Antwoord #4 Gepost op: 22 april 2014, 15:17:02 »

Bedankt voor de informatie!
Dan zou ik 'm ook weinig gaan zien: ik dacht aan een laag van 20 cm speelzand met leem.
Bij mijn P. cavimanus is het "voordeel" dat de gangen in de cocopeat van tijd tot tijd instorten, zeker aan de warme, drogere kant van zijn terra. Als dat gebeurt, gaat hij weer enthousiast aan de slag. Er tussenin komt hij vaak alleen in de schemer een luchtje scheppen.

Het wordt geloof ik intussen meer iets voor het topic "huisvesting" of "schorpioenen algemeen"...
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #5 Gepost op: 22 april 2014, 20:08:52 »

Ik verplaats het topic even, moet je alleen even een nieuw gezocht topic aanmaken  evil6

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: