Schorpioenenforum
15 oktober 2019, 08:01:11 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Hongerig?  (gelezen 2437 keer)
scissorhand
Instar 1
*
Geslacht: Man

« Gepost op: 19 februari 2014, 10:07:14 »

Beste scorpiologen,

Sinds twee weken heb ik een Pandinus cavimanus.
Tot nu toe laat hij zich weinig zien; meestal ligt hij dan vrij plat op de buik bij de ingang van het hol, met de monddelen gesloten.
Gisteren (na een halve week zonder eten) stond hij heel hoog op de poten, met de monddelen open zodat de schaartjes daar zichtbaar waren.
Is dat een aanvals- of jachthouding van ze, of heeft dat een andere reden?
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #1 Gepost op: 19 februari 2014, 13:47:56 »

Hoog op de poten kan een defensieve houding zijn, maar dan hebben ze meestal ook de scharen wijd open  Wink

Als de warmte van boven komt (door een lamp bijvoorbeeld) gaan ze vaak hoog staan om zo extra warmte te krijgen.

Overigens is de term scorpioloog alleen weggelegd voor de geleerden die schorpioenen bestuderen, niet voor de hobbyist/liefhebber Smiley

scissorhand
Instar 1
*

« Antwoord #2 Gepost op: 19 februari 2014, 22:43:28 »

Bedankt. Jeroen.

Sommige hobbyisten weten meer van een onderwerp dan degenen die zich "-ologen" mogen noemen.
Na het bekijken van je website en de nodige posts, leek de titel me wel gepast.  icon_salut
Ben je beroepshalve niet met deze beestjes bezig dan?
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #3 Gepost op: 20 februari 2014, 08:00:47 »

Ben je beroepshalve niet met deze beestjes bezig dan?

Nope, ben opgeleid tot analytisch chemicus maar werk nu als technoloog in een R&D lab waar ik chemische fabrieken in het klein nabouw voor test werk.
Ben nu bezig om opgeleid te worden tot engineer en doe daarvoor onder andere 3D ontwerpen met Autodesk Inventor, 2D tekeningen maken, operator screens in elkaar zetten voor de aansturing van de "fabriekjes" en problemen oplossen in dezelfde "fabriekjes" voor de verschillende afdelingen binnen het bedrijf.

Mocht je meer willen weten: www.avantium.com

Maar ik ben nog verre van geleerd over deze dieren hoor, mensen als Michiel Cozijn zijn daarin stukken verder  Wink

Emielio500
Instar 2
**

« Antwoord #4 Gepost op: 23 februari 2014, 22:24:30 »

Die van mij zal ook wel hongerig zijn; ze heeft vandaag precies een maand al niet gegeten. Ik dacht dat ze de diepvries-redrunner enkele dagen geleden verorberd had, maar ik vond de kakkerlak 2 dagen later 's ochtends terug, nadat ze weer eens druk aan het graven was geweest.

Ze is nog wel actief: vanaf een uur of 7 's avonds loopt ze vaak een uurtje rond, dan gaat ze weer even liggen, en rond een uur of 9 gaat ze weer verder. 's Nachts is ze druk aan het graven, want iedere ochtend wordt haar holletje aan de koele kant weer wat dieper en ligt er weer meer substraat onder de infraroodlamp.

Ik heb het nu eens met morio-wormen geprobeerd.. De eerste was blijkbaar te groot, want ze schoot meteen in een defensieve houding toen hij haar kant op kwam gekropen. De volgende 2 negeerde ze gewoon, al deed ze bij de laatste wel een halfhartige poging (zonder snelheid) om hem bij het achterste puntje van zijn staart te pakken toen hij de bodem in kroop. De krekeldame die ik erbij gezet heb loopt nog steeds vrolijk rond, en volgens mij heeft ze ook eitjes gelegd, dus die zal ik spoedig verwijderen. Volgende keer knip ik de legbuis eraf.

Wel moet ik erbij zeggen dat ze vaak met geopende scharen bij de ingang van haar holletje/schuilplaatsje ligt (de 2 sluiten op elkaar aan), of ergens op een beschut plekje in haar bak. Na een artikel gelezen te hebben over het jachtgedrag van H. petersii, leek dat mij een "ambush-houding", maar ik weet het niet zeker.

Heeft iemand suggesties? Zou het mogelijk zijn dat ze wel honger heeft, maar dat ik de verkeerde prooien lever? Ik heb nu sprinkhanen, krekels en moriowormen (allen zo'n 3/4 cm), en dode redrunners (1.5/2 cm) geprobeerd. Amara is van begin tot eind zo'n 12 cm; haar lichaam zonder het metasoma is ongeveer 6 centimeter.

Nog steeds maak ik mij geen zorgen hoor, met de verhalen dat deze diertjes soms maandenlang niet eten. Het lijkt me enkel vervelend als ze eigenlijk wel trek heeft, maar dus niet eet omdat ik de verkeerde (maat) prooien bij haar zet... Aan de andere kant vermoed ik dat een hongerige schorpioen haast alles pakt, of het haar nu aanstaat of niet... al heb ik gelezen dat er schorpioenen zijn die bijvoorbeeld niet zo dol zijn op de "geur" van kakkerlakken, en deze dus weigeren te eten. Ik hoop niet dat dat bij die van mij het geval is, want als het even kan wil ik haar uitsluitend dubia's gaan voeren, misschien heel af en toe eens afgewisseld met redrunners. 

1.1.0 Border terrir en Bouvier des Flandres
1.0.0 Felis catus
0.0.1 Pantherophis guttatus anery
1.2.0 Coturnix chinensis
0.1.0 Heterometrus petersii
Job
Global Moderator

« Antwoord #5 Gepost op: 24 februari 2014, 18:57:39 »

Maanden lang inderdaad. De langste hongerstaking was hier 7 maand, had het diertje al opgegeven.
Hier krijgt alles dubia's en kom die soms met schoonmaken/opruimen weer tegen. Beestjes kunnen er dagen in zitten zonder problemen. Zo kunnen ze altijd wat pakken.
Michiel
Adult

« Antwoord #6 Gepost op: 24 februari 2014, 21:44:33 »

Ik zou geen dode prooien voeren, houd het gewoon bij levende prooien. Zulke grote schorpioenen zijn wispelturige eters, ze kunnen maanden langs niets eten en dan ineens in een week drie volwassen krekels pakken. Er is niet echt een peil op te trekken. Mijn imperators aten graag sprinkhanen of volwassen krekels. Sprinkhaan nymphen aten ze niet graag en kakkerlakken heb ik nooit geprobeerd.
Voor wat betreft je vragen. Ja, stil liggen in de ingang van een holletje met de scharen geopend is de "ambush houding" de "sit-and-wait tactiek". Doen nagenoeg alle schorpioenen.
Zoals Jeroen al aangaf, als zij hoog op de pootjes staan dan is dat vaak op een warme plek, dit wordt stilting genoemd.

En een hongerige schorpioen pakt echt wel een prooi inderdaad zoals je zegt. Maak je geen zorgen.

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
Emielio500
Instar 2
**

« Antwoord #7 Gepost op: 25 februari 2014, 01:47:02 »

Thanks Job, dan gaat ze gewoon gevoerd worden met dubia's, en dan weet ik dat ik die gewoon kan laten zitten. Ik zorg er sowieso voor dat ze vrij zijn van mijten en ander ongedierte.

En Michiel, bij deze wat overige info om  het plaatje even compleet te maken: ze is volgens mij nog niet zo groot als ze kan worden... Ik kreeg te horen dat ze instar 3/4 was (al had ik wel mijn bedenkingen, gezien de donkere kleur van de aculeus), en het is dus een Heterometrus petersii, maar misschien wist de verkoper niet eens waar hij het over had. Dat het een vrouwtje is had hij wel goed, ik heb het zelf later nog gecontroleerd... en dat het ofwel een H. petersii of een H. laoticus is klopt ook wel.

Over het voedsel zal ik me dan geen zorgen meer maken Smiley Zo nu en dan (eens elke zoveel dagen) zal ik eens een morio of een krekel proberen; werkt dat niet, dan zie ik het straks wel met de dubia's. Overigens (geen aanval trouwens, enkel een opmerking Wink) meldde Jeroen op facebook dat Heterometrus en Pandinus-soorten zich ook nog weleens als aaseters gedragen, dus dat een dode B. lateralis in principe wel kan (anders is het zonde van de diepgevroren redrunners.. dan zal ik ze zelf op moeten bakken.. not joking Tongue).

Even off-topic, wat houdingen betreft: regelmatig zit ze ook bovenop de schuilplaatsjes en de namaakplant in haar terrarium... Ik las ergens dat ze dan waarschijnlijk niet zo blij is met het substraat? (Eco Earth en coco husk, maakt niet uit of het vochtig of droog is. LV blijft wel op 80/90%) Ook al is dat het geval, ze zal toch even nog vol moeten houden... Met alle band-uitgaven heb ik voorlopig tot 22 maart geen geld voor andere dingen dan tabak. Wel heb ik wat aquariumgrind her en der verspreid vandaag, en nu liep ze eerder vanavond zowaar wat meer door het midden van haar bak. In het plastic "vervoerbakje" waarin ik haar kocht, zat een donker zandachtig spul met kleine stukjes grind. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat men in deze bakjes iets van het substraat doet waar ze in de winkel e.d. ook op gehouden worden?

Maar goed, ik laat me weer eens gaan. Bedankt voor de adviezen en geruststellingen, mensen!  icon_biggrin

1.0.0 Felis catus
1.2.0 Coturnix chinensis
Emielio500
Instar 2
**

« Antwoord #8 Gepost op: 27 februari 2014, 01:31:01 »

YEAAAAAAAAAAAAAAAAAY!!!!!!!!!! Ze is EINDELIJK aan het eten, hahaha! 32 dagen heeft ze haar hongerstaking volgehouden. Ik had haar vanavond goed ingeschat: ze zat met een schaartje wijd open voor de ingang, dus ik heb snel gehandeld. Mannetjeskrekel gepakt, vleugeltjes verwijderd voor het geval dat hij niet opgegeten zou worden, achterpootjes doorgeknipt, en bij de ingang van haar halve kokosnoot losgelaten. Nu keek ik hooguit een half uurtje later even met een zaklantaarn, en jawel hoor: de krekel hing half in de lucht en bewoog op en neer, met een (onzichtbaar) schaartje rondom zijn middel. Ze is overduidelijk aan het eten dus! Damn, wat een fijn gevoel is dat, ik ben gewoon helemaal happy nu!  icon_biggrin icon_biggrin icon_biggrin

1.0.0 Felis catus
1.2.0 Coturnix chinensis
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #9 Gepost op: 27 februari 2014, 08:00:54 »

YEAAAAAAAAAAAAAAAAAY!!!!!!!!!! Ze is EINDELIJK aan het eten, hahaha! 32 dagen heeft ze haar hongerstaking volgehouden. Ik had haar vanavond goed ingeschat: ze zat met een schaartje wijd open voor de ingang, dus ik heb snel gehandeld. Mannetjeskrekel gepakt, vleugeltjes verwijderd voor het geval dat hij niet opgegeten zou worden, achterpootjes doorgeknipt, en bij de ingang van haar halve kokosnoot losgelaten. Nu keek ik hooguit een half uurtje later even met een zaklantaarn, en jawel hoor: de krekel hing half in de lucht en bewoog op en neer, met een (onzichtbaar) schaartje rondom zijn middel. Ze is overduidelijk aan het eten dus! Damn, wat een fijn gevoel is dat, ik ben gewoon helemaal happy nu!  icon_biggrin icon_biggrin icon_biggrin

Altijd lekker als ze even "gewoon" eten  Grin

Emielio500
Instar 2
**

« Antwoord #10 Gepost op: 11 maart 2014, 02:09:37 »

Een kleine update: inmiddels heeft ze alweer gegeten Smiley Afgelopen vrijdag vond ik haar 's ochtends om half 11 met het laatste achterpootje van de vrouwelijke krekel die ik er de dag ervoor bij gezet had tussen haar schaartjes. Blijkbaar kan ik de klok erop gelijk zetten, haha! Erg fijn dat ze "gewoon" eet inderdaad! Wel ga ik even proberen om haar naar de zondag te krijgen, dat komt mij wat beter uit. Gewoon geen prooi erbij zetten tot zondagochtend dan, right? En ik denk dat het ook het beste is om te zorgen dat ze gegeten heeft voordat ik haar na 13 april in haar nieuwe terrarium zet... want vermoedelijk zal ze dan wel weer een tijdje vasten. Van de verhuisgelegenheid zal ik trouwens ook even gebruik maken om wat duidelijke foto's van boven en van onderen te nemen (en vooral ingezoomd op het carapace), zodat jullie mij kunnen vertellen of het een H. petersii of een H. laoticus is. 

1.0.0 Felis catus
1.2.0 Coturnix chinensis
scissorhand
Instar 1
*

« Antwoord #11 Gepost op: 12 maart 2014, 22:23:59 »

Mannetjeskrekel gepakt, vleugeltjes verwijderd voor het geval dat hij niet opgegeten zou worden, achterpootjes doorgeknipt, en bij de ingang van haar halve kokosnoot losgelaten

Hoe hebben ze het toch overleefd, die 400 miljoen jaar dat H. sapiens de tafel niet voor ze dekte?  laughing9
Emielio500
Instar 2
**

« Antwoord #12 Gepost op: 13 maart 2014, 22:03:41 »

Mannetjeskrekel gepakt, vleugeltjes verwijderd voor het geval dat hij niet opgegeten zou worden, achterpootjes doorgeknipt, en bij de ingang van haar halve kokosnoot losgelaten

Hoe hebben ze het toch overleefd, die 400 miljoen jaar dat H. sapiens de tafel niet voor ze dekte?  laughing9

Hahaha Grin Misschien bestaan er wel insecten waar wij geen weet van hebben.. die hun mede-insecten kant en klaar serveren aan de schorpioenen  laughing9 Nee hoor Tongue Het is meer voor mijzelf bedoeld: zonder vleugeltjes kunnen ze geen herrie schoppen, zonder achterpootjes zijn ze niet zo snel (anders zijn ze haast onmogelijk te pakken te krijgen), en in haar schuilplaats zetten .. tja.. daar maak ik het haar inderdaad gemakkelijk mee  icon_biggrin

1.0.0 Felis catus
1.2.0 Coturnix chinensis
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #13 Gepost op: 13 maart 2014, 22:57:19 »

Ach soms mag je een schorpioen best verwennen, lekker makkelijk te pakken krekeltje, schaaltje water erbij om het weg te spoelen.
Nu nog vroeg in de ochtend een ontbijtje in de schuilplaats en ze raken verwend  Tongue

Job
Global Moderator

« Antwoord #14 Gepost op: 14 maart 2014, 06:40:32 »

Wat hebben ze het hier dan toch slecht :p
Elke week een gigantische sissende kakkerlak, dat zelfs de P.imperator moet steken.
Vorige week ging er nog een kakkerlak vandoor met een schorpioen aan zijn achterlijf.
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: