Schorpioenenforum
12 november 2019, 17:40:19 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Woestijntjes - zand?  (gelezen 3279 keer)
Daoud
Instar 4

« Gepost op: 20 maart 2013, 19:40:25 »

Hallo iedereen,

Ik heb uit Hamm 5 hottentotta saulcyi (Afghanistan) en 5 Androctonus bicolor (Egypte), allen instar 2 meegebracht. De kweker zei je reinste zand als ondergrond te gebruiken en dat heb ik gedaan.Weinig water nodig - om de 2 weken een hoekje natspuiten. Klopt dit?

Groeten, David

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator
Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 20 maart 2013, 21:46:43 »

Ik zou gewoon speelzand nemen, kunnen ze ook nog wat in graven (even vochtig maken, aandrukken en laten drogen).
Wat lekkere schuilplekjes en eens in de week a 2 weken een hoekje vochtig maken inderdaad.

lescrinier
Instar 3

« Antwoord #2 Gepost op: 21 maart 2013, 09:20:41 »

Ik gebruik zavel of geel zand. Gaat heel goed
Daoud
Instar 4

« Antwoord #3 Gepost op: 21 maart 2013, 19:21:39 »

Bedankt beiden,

Ik was op de beurs in Hamm om Liophis anomalus en L. jaegeri (slangetjes) op te halen en kon echt niet aan deze diertjes weerstaan  - het zouden "woestijnachtige" diertjes zijn en dat zijn m'n eersten (op H. arizonensis na).
De jongeman leek me erg goed op de hoogte van schorpioenen (leuk gesprek en hij kent Michiel) - ik was eerst terughoudend over Hottentotta saulcyi omdat ik meen te weten dat H. h. parthenogenetisch is en ik heb al Tityus stigmurus en die zijn nu met de mama en zeker 20 dochters waarvan er zeker een vijftal ongeveer adult zijn (de juiste instars ben ik allang kwijt) en ik weet niet wat ik ga moeten doen als dat zaakje gaat beginnen z'n ding te doen. Hebben jullie enig idee wat ik dan moet doen? Diezelfde jongen zei dat spinnen schorpioenen eten en spinnen zijn niet meteen m'n ding maar ik zei altijd al dat als ik er 1tje zou houden dat het Haplopelma lividum zou wezen en laat er nu net 1tje in de dierenwinkel te koop wezen voor 65 euro, is wel mooi blauw maar ik vind het duur, ik weet niet of die volwassen is, ik vind hem klein, ivm een volwassen B. smithi is hij niet eens de helft.
Nuja, de vragen zijn; "is Hottentotta saulcyi dus niet parthenogenetisch en is het een idee om de Haplopelma lividum te houden en te voeren met Tityus stigmurus, dwz, kan dat of gebeuren er dan ongelukken, zoals de schorpioen het zou halen van de spin en lust die spin trouwens wel een schorpioen??"

Michiel
Adult

« Antwoord #4 Gepost op: 21 maart 2013, 19:31:34 »

Hoi David,

H.saulcyi is niet parthenogenetisch.
65 euro voor een H.lividum (vraagje: man of vrouw?) is erg duur, dat moet een stuk goedkoper kunnen, denk ik. Spinnen eten schorpioenen en andersom, en ja, als de schorpioen de spin steekt is het bye bye spin vermoedelijk, het risico dat dit gebeurt is er. Als je teveel stigmurussen hebt, ruil en / of verkoop ze dan gewoon Smiley Of zet ze desnoods in de vriezer (eerst ff een uurtje in de koelkast. Wel even ouders, partner of huisgenoten waarschuwen Smiley)

Groetjes, Michiel

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
lescrinier
Instar 3

« Antwoord #5 Gepost op: 21 maart 2013, 19:36:41 »

Als je teveel stigmurussen hebt, ruil en / of verkoop ze dan gewoon Smiley

Wou net het zelfde zeggen. Zou zonde zijn om ze in te vriezen of te voer als je er anderen een plezier mee kan doen.
Daoud
Instar 4

« Antwoord #6 Gepost op: 21 maart 2013, 20:21:52 »

Oef, blij dat die Hottentotta dus niet parthenogenetisch is. Ik was eigenlijk vrij zeker dat die jongen me geen blaasjes wijsmaakte want hij wist wel veel te vertellen maar voor de zekerheid (ik vind niks specifieks over H. saulcyi op 't net), hij noemt trouwens Mark Stockmann en z'n site gaat over Buthidae. Dan zal het ook wel juist zijn dat H. saulcyi in groep gehouden kan worden (eens ze adult zijn).
Het zou me zeer tegen de borst stuiten om dieren in de vriezer te doen en vandaar dat ik zoek naar een dier dat (zelfs zeer giftige) schorpioenen eet want dan is de cirkel rond; een mangoest kan ik niet houden,
natuurlijk icon_biggrin
Als je even rekent zit ik van het jaar nog met zowat 100 T. stigmurus en ik kan me niet voorstellen dat ik er zoveel kwijtgeraak (of wel?) - 't zijn wel toffe meiden, nooit ruzie en je ziet er bijna altijd wel enkelen in de bak (en snel zeg, dat vind ik leuk Roll Eyes) - er mogen wel geen ongelukken gebeuren en normaalgezien kan dat ook niet maar met teveel dieren wordt het gevaar groter - die nieuwtjes van me zijn ook geen doetjes, zo men zegt - ik heb 0 ervaring met dieren verkopen (zelfs weggeven) ik ben pas 1.5 jaar ofzo bezig met schorpioentjes en zie nu de kweekcapaciteit van parthenogenetische dieren en vandaar dat ik me zorgen maak.

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #7 Gepost op: 21 maart 2013, 23:12:34 »

T. stigmurus ben je zo kwijt als je ze aanbiedt voor een leuke prijs.
Zet desnoods op beurzen bij ons op tafel een stapeltje neer en dan verkopen wij ze voor je (winst is volledig voor jouw uiteraard tenzij je commissie wilt betalen  icon_biggrin)

Daoud
Instar 4

« Antwoord #8 Gepost op: 21 maart 2013, 23:56:09 »

Da's goed nieuws!!! Ik hou de dieren niet om er "rijk" van te worden - iedereen moet goed en op z'n plaats, zo simpel is het maar nu ben ik toch nieuwsgierig; ik kocht "de moeder aller oorlogen", instar 4 of 5 ofzo - na 2x vervellen gaf ze kleintjes - voor 20 euro, is dat een normale prijs? Ik heb geen idee en wil zeker geen "broodfokker" wezen, 't maak me nie uit, 't is men hobby en wat me interesseert is dat ik de dieren een plaats geef, zij het bij iemand goed of zij het in de maag van een ander dier, snap je? Ze bestuderen geeft me zoveel voldoening (weinig mensen snappen wat er nou aan een schorpioen te beleven valt icon_biggrin); verbeeld ik het me?? Ik deed een experiment met de stigmurus; ze zitten met 20 in een curver, van instar 2 tot 4, laten we zeggen + mama en ik deed er 5 echt groote krekels bij - geen probleem; zelfs kleintjes; prik en gedaan met de krekel maar 3 van de 5 jagers sleepten de reuzekrekel onder de schors (waar iedereen meestal zit en ik noem het "het nest") - zou het kunnen dat ze met hun zussen delen??! Ik kan natuurlijk niet zien wat er onder de schors gebeurt.
Ik blijf in contact, oa over de T. stigmurus

David

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #9 Gepost op: 22 maart 2013, 10:32:12 »

Zal zeker wel gedeeld worden onder het schors, goedschiks of kwaadschiks zeg maar  Grin
Wat prijs betreft...Geen idee, weet zo even niet wat de huidige prjizen zijn voor T. stigmurus.
Sowieso lang niet meer zoveel als jaren geleden in elk geval met al die nakweek die ervan beschikbaar is geweest.

Michiel
Adult

« Antwoord #10 Gepost op: 29 maart 2013, 18:37:30 »

Mark Stockmann weet wel waar hij over praat hoor :-)  Goede kennis van me...logisch dat je bijna niks vindt over H.saulcyi, want die soort is pas 1-2 jaar in het hobby circuit. Zal me niks verbazen als je op skorpione.de wel info kunt vinden..gemiddelde prijs is 5-g euro voor een instar 2 jong...het is een vrij algemene soort in de hobby...maar zoals Jeroen al aangaf zijn ze wel kwijt te raken....

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
Daoud
Instar 4

« Antwoord #11 Gepost op: 02 april 2013, 21:51:10 »

Ja zeg, die jongen, Mark Stockmann, praatte keigoed over schorpioenen tegen me - geen twijfel meer over hem!
En met de H. saulcyi gaat het goed en met de A. bicolor ook maar ik zie ze niet vaak, nu ja dat is gewoon zo. Maar ik heb al pb gekregen van mensen voor de stigmurus - ben ik effe blij van want ik dacht dat ik ze nooit meer kwijt geraakte ( ondertussen zijn er trouwens weer een stuk of tien meer bij) - goed hoor en ikke maar bijleren Wink

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: