Schorpioenenforum
15 oktober 2019, 07:59:04 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2
  Print  
Auteur Topic: UVA  (gelezen 4794 keer)
Joey
Instar 2
**
Geslacht: Man

UVA
« Gepost op: 09 februari 2013, 13:17:34 »

Ok,

Ik wordt toch een beetje kriegelig.

Op scorp forum zeggen ze dat mijn exo terra sun glo die uvA afgeeft, in principe ook niet goed is omdat ook UvA op de lange termijn schadelijk ismvoor schorpioenen?

Ik had ergens gelezen dat de sun glo juist de enige was die goed is voor schorps en wordt zelfs aangeraden door exo terra.

Ik snap het even niet meer.

Wie kan helpen? Anders knal ik die belichting er zo meteen uit en haal ik wel een spaarlamp van Hema..

Krijg er een beetje het heen en weer van. Die zegt dit en die zegt dat pfff.

O.1.0 Pandinus Cavimanus
0.1.0 Brachypelma Vagans
Joey
Instar 2
**

« Antwoord #1 Gepost op: 09 februari 2013, 14:46:14 »

Na gebeld te hebben met allerlei verschillende mensen, ben ik toch wel het meest gerust gesteld door Rogier van de Kameleon in Tilburg.
Man man, kreeg ik even een lesje kennis. Petje af, en ik leerde er ook nog eens wat van.

Wat een welkome afwisseling met de zin "jah dat weet ik niet hoor moet ik even vragen", "nee voor zover ik weet niet maar ik weet het niet zeker".

Eindconclusie:
Is prima. Dosis UvA is niet schadelijk voor de scorp en de neodymium coating helpt wel degelijk.

pffffff.....
ben toe aan een biertje, maak mezelf altijd erg druk als het op mn beestjes aankomt:)

gr.
Joe

O.1.0 Pandinus Cavimanus
0.1.0 Brachypelma Vagans
Michiel
Adult

« Antwoord #2 Gepost op: 13 februari 2013, 10:23:21 »

Helaas heb je antwoord gekregen op een totaal irrelevante vraag. De vraag is niet: "is deze lamp slecht voor mijn schorpioen?", maar "heb ik dit soort lampen nodig voor mijn schorpioen?". Het antwoord is "nee". Schorpioenen zijn lichtschuw, daarom nachtdieren....In plaats van dure "exo terra glow in the dark moonlight special reptile breeding goldfish sunshine 1.2 lampen" kun je dus gewone gloeilampen gebruiken voor verwarming, bij voorkeur rode, of een ander kleurspectrum waar schorpioenen geen last van hebben.

Groetjes, Michiel

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
Michiel
Adult

« Antwoord #3 Gepost op: 13 februari 2013, 16:55:50 »

De opmerking "had het eerst ff hier gevraagd" slaat nergens op. My bad :-)  Thierry kan je dat stukkie aub wehalen?

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
Nemesis
Deathstalker
Administrator

Fumareta Hana no Namea mo Shirazuni.

« Antwoord #4 Gepost op: 13 februari 2013, 17:59:58 »

De opmerking "had het eerst ff hier gevraagd" slaat nergens op. My bad :-)  Thierry kan je dat stukkie aub wehalen?

Alstu icon_biggrin

Joey
Instar 2
**

« Antwoord #5 Gepost op: 13 februari 2013, 22:24:12 »

Helaas heb je antwoord gekregen op een totaal irrelevante vraag. De vraag is niet: "is deze lamp slecht voor mijn schorpioen?", maar "heb ik dit soort lampen nodig voor mijn schorpioen?". Het antwoord is "nee". Schorpioenen zijn lichtschuw, daarom nachtdieren....In plaats van dure "exo terra glow in the dark moonlight special reptile breeding goldfish sunshine 1.2 lampen" kun je dus gewone gloeilampen gebruiken voor verwarming, bij voorkeur rode, of een ander kleurspectrum waar schorpioenen geen last van hebben.

Groetjes, Michiel

Met alle respect Michiel...
Ik vind je antwoord een beetje kort door de bocht. Mijn vraag is niet "irrelevant" zoals je het zo vriendelijk brengt, anders zou ik hem niet stellen.
Het welzijn van mijn dier staat voorop dus voor mij wel degelijk zeer relevant als ik iets niet weet/snap om dat uit te zoeken.

Ik ben me bewust van het feit dat het nachtdieren zijn. En mijn Cavimanus zit de hele dag onder de grond. Ik heb gekozen voor wat anders dan infrarood omdat ik graag natuurlijke kleuren zie, en niet alleen het roodspectrum, ik vind er geen hout aan om een terrarium mooi in te richten en dat vervolgens alleen maar in de kleur rood te mogen bewonderen.
Ik heb mijn best gedaan om er wat van te maken daar wil ik graag wat van zien.

De vraag sloeg overigens op het feit dat de lamp uva heeft. En zoals je weet zijn uv stralen op grote schaal en op lange termijn schadelijk voor ongewervelden.

Overigens, wist je dat "gewone" gloeilampen in de handel ook vaak een hoeveelheid uvA uitstralen?
En dan vaak ook nog eens niet een beschermende coating hebben, is me sterk afgeraden door bijna alle speciaalzaken die ik gesproken heb om een willekeurige gloeilamp te gebruiken. Zonder dat ze me op welke manier ook een product aan probeerden te smeren, daar ben ik denk ik kristalhelder in geweest.

De Neodymium coating beperkt de hoeveelheid uvA en die is in dit geval niet schadelijk voor het dier. Ergo, niks aan de hand.

O.1.0 Pandinus Cavimanus
0.1.0 Brachypelma Vagans
Joey
Instar 2
**

« Antwoord #6 Gepost op: 13 februari 2013, 22:32:50 »

Alstu icon_biggrin

In ieder geval had ik het al gepost op scorpionforum, ik heb het topic gepost op 9 februari hier op het forum.
Ik heb diezelfde dag nog geupdate.
Verder heeft er niemand gereageerd.

Misschen heb ik het mis, maar als ik dagelijks kijk naar wat er gepost qua activiteit is is dat echt vele malen minder vergeleken met bijv. scorp forum.
Dat vind ik erg jammer, en dan vind ik de drempel om hier iets te vragen hoger, omdat ik het gevoel krijg dat ik niet veel respons krijg.
Ik heb in ieder geval geprobeerd om wat leuke dingen te posten.

De enige die hier vaak, en constructief geantwoord heeft is Jeroen, althans naar mij toe, en daar heb ik gelukkig veel aan gehad.

O.1.0 Pandinus Cavimanus
0.1.0 Brachypelma Vagans
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #7 Gepost op: 13 februari 2013, 22:53:03 »

Helaas is het zo dat:

a: Veel mensen alleen lezen en niet kunnen/willen antwoorden
b: Niet iedereen alles leest
c: Veel mensen een drukke baan en een druk gezinsleven hebben (zoals in mijn  geval, gemiddeld 60 uur per week werken en daarnaast gezin en dergelijke)

Dat maakt het soms wat lastig. De schorpioenenhobby is in NL helaas ook niet al te groot en schorpioenen worden vaak als bijdier gehouden.
Veel mensen die al langere tijd schorpioenen houden kunnen er maar weinig over vertellen Wink

Overigens de hoeveelheid UVA in standaard gloeilampen is verwaarloosbaar, zeker bij schorpioenen als P. cavimanus die licht sowieso relatief veel ontwijken. Smiley

Nemesis
Deathstalker
Administrator

« Antwoord #8 Gepost op: 14 februari 2013, 15:33:19 »

Alstu icon_biggrin

In ieder geval had ik het al gepost op schorpionenforum, ik heb het topic gepost op 9 februari hier op het forum.
Ik heb diezelfde dag nog gepdatet.
Verder heeft er niemand gereageerd.

Misschien heb ik het mis, maar als ik dagelijks kijk naar wat er gepost qua activiteit is is dat echt vele malen minder vergeleken met bijv. scorp forum.
Dat vind ik erg jammer, en dan vind ik de drempel om hier iets te vragen hoger, omdat ik het gevoel krijg dat ik niet veel respons krijg.
Ik heb in ieder geval geprobeerd om wat leuke dingen te posten.

De enige die hier vaak, en constructief geantwoord heeft is Jeroen, althans naar mij toe, en daar heb ik gelukkig veel aan gehad.

Met dit forum als startpagina ben ik vaak online en dan kijk ik zo nu en dan de nieuwe berichten na, ook niet alles.
het bericht van Michiel heb ik wel gelezen en ook aangepast.
Mocht je afvragen waarom ik niet antwoord; omdat ik ruk weet van lampen in de praktijk met schorpioenen, basis bij reptielen weet ik wel, alleen niet hoe dat uitpakt bij schorpioenen.
Mocht ik bv. iets verkeerd tegen jou zeggen, en dat pakt verkeerd uit, ben jij de gene die boos op mij wordt omdat ik verkeerde voorlichting heb geven, dan is het wijzer niets te zeggen.

wat Jeroen ook al uitlegt in zijn abc is het vaak dat mensen kiezen voor optie a.

en daar kunnen we geen van alle wat aan veranderen, je kan iemand niet dwingen te antwoorden.

Michiel
Adult

« Antwoord #9 Gepost op: 14 februari 2013, 19:29:11 »

joey, mijn post was niet onvriendelijk bedoeld,ik zeg gewoon waar het op staat. Doe met mijn advies wat je wilt....ik vind je reactie wat overtrokken en ik steek verder geen energie meer hierin. :-)

Joey
Instar 2
**

« Antwoord #10 Gepost op: 14 februari 2013, 23:55:02 »

Ok bedankt allemaal voor de reactie.
Ik ga eens verder lezen op het web wat er allemaal te vinden is over lampen/verlichting en dergelijken.

Ik heb het al eens eerder geprobeerd met zon gewone infraroodlamp van zoomed, en ik vind het niet zo mooi omdat je alles gekleurd ziet dan.
Ik heb nog eens verder gelezen en navraag gedaan, en ik hoef me verder geen zorgen te maken.

Op het moment ben ik bezig met een nieuw project, ik wil graag naast mijn regenwoudterrarium het tegenovergestelde gaan maken, namelijk een woestijn.
En dan met name speciaal voor Hadrurus Arizonensis, een soort die ik al ontzettend lang wil hebben.

O.1.0 Pandinus Cavimanus
0.1.0 Brachypelma Vagans
Nemesis
Deathstalker
Administrator

« Antwoord #11 Gepost op: 15 februari 2013, 00:14:19 »

Oww een Hadrurus arizonensis een uit stekende keuze,
wederom ook goede en actieve gravers  Grin Wink

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #12 Gepost op: 15 februari 2013, 07:58:33 »

Alleen zou ik niet een typisch woestijnklimaat gaan maken voor Hadrurus arizonensis Wink

Hou rekening met een flinke bodemlaag (minimaal 30 cm) en een vochtigheidsgradient Smiley

Joey
Instar 2
**

« Antwoord #13 Gepost op: 15 februari 2013, 14:17:38 »

http://www.zooplus.nl/shop/reptielen/inrichting/bodem/zand/212469#more

dit grottenzand... is leemhoudend, en slaat vocht op ... ik zal het dan wel moeten laten drogen...
is dit ideaal??

O.1.0 Pandinus Cavimanus
0.1.0 Brachypelma Vagans
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #14 Gepost op: 15 februari 2013, 14:42:18 »

Heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar ziet er wel naar uit dat het mooi spul is.
Zal het zelf ook eens bestellen om te proberen Smiley

Nemesis
Deathstalker
Administrator

« Antwoord #15 Gepost op: 15 februari 2013, 22:07:02 »

Misschien een tip: een zak speelzand
dit heb ik zelf gebruikt bij mijn mijn Hadrurus arizonensis, oke dat van mij was vers gewonnen uit een steen groeve, maar de zak van de plaatselijke DOE-HET-ZELF zaak is even goed.

Job
Global Moderator

« Antwoord #16 Gepost op: 16 februari 2013, 11:17:32 »

dit heb ik zelf gebruikt bij mijn mijn Hadrurus arizonensis, oke dat van mij was vers gewonnen uit een steen groeve, maar de zak van de plaatselijke DOE-HET-ZELF zaak is even goed.

Ik leen dit altijd van mijn dochter Grin werkt inderdaad perfect.
Zakje van 10kg kost je nog geen 5 euro volgens mij.
Is bij de praxis formido hubo enz wel te krijgen
Joey
Instar 2
**

« Antwoord #17 Gepost op: 17 februari 2013, 16:12:53 »

Heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar ziet er wel naar uit dat het mooi spul is.
Zal het zelf ook eens bestellen om te proberen Smiley

jah heb ook een zak besteld lijkt me echt goed spul!

O.1.0 Pandinus Cavimanus
0.1.0 Brachypelma Vagans
Joey
Instar 2
**

« Antwoord #18 Gepost op: 17 februari 2013, 16:13:45 »

Jah gewoon speelzand zit ook een beetje klei in geloof ik?

O.1.0 Pandinus Cavimanus
0.1.0 Brachypelma Vagans
Joey
Instar 2
**

« Antwoord #19 Gepost op: 17 februari 2013, 16:14:56 »

Ik leen dit altijd van mijn dochter Grin werkt inderdaad perfect.
Zakje van 10kg kost je nog geen 5 euro volgens mij.
Is bij de praxis formido hubo enz wel te krijgen

Dit LEEN je van je dochter??  laughing9 laughing9 laughing9 ik wil een zandkasteeltje bouwen.... ow shit... alles licht bij de schorpioenen:P

germ hahaha

O.1.0 Pandinus Cavimanus
0.1.0 Brachypelma Vagans
Pagina's: [1] 2
  Print  

Ga naar: