Schorpioenenforum
18 november 2019, 20:28:28 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Parabuthus transvaalicus  (gelezen 3757 keer)
lescrinier
Instar 3

« Gepost op: 04 januari 2013, 11:10:47 »

Dames en heren

Bij het opvragen van een lijst uit de dierenzaak kwam ik boven vernoemde schorpioen tegen.
Ik heb even in het boekje scorpions of the world zitten blaren en is duidelijk geen beginners soort.
Nu is de regel voor mij duidelijk bezint eer ge begint dus wou ik wel eens weten of er iemand heeft zitten en me info kan bij geven.
Hoe groot worden ze, samen te houden, minimum terrarium en eventueel een goede carecheet.

Het "gevaarlijkste" wat ik nu heb zitten is een babycurus jacksoni dus misschien raden mensen mij aan om voor een tussenstap te gaan alvorens deze soort.

Alle info of commentaar is welkom.
Nemesis
Deathstalker
Administrator
Geslacht: Man

Fumareta Hana no Namea mo Shirazuni.

« Antwoord #1 Gepost op: 04 januari 2013, 20:27:36 »

Ik heb ze gehad, het zijn best leuke diertjes alleen ik zou het nog bij de babycurus jacksoni houden.
Ik had ergens nog een cheet maar dan moet ik even voor je zoeken in de archieven  evil6 angel

lescrinier
Instar 3

« Antwoord #2 Gepost op: 04 januari 2013, 20:56:23 »

Ik heb ze gehad, het zijn best leuke diertjes alleen ik zou het nog bij de babycurus jacksoni houden.

Kan je dit onderbouwen? Zijn ze zo gevaarlijk of andere rede?
Groetjes
Nemesis
Deathstalker
Administrator

Fumareta Hana no Namea mo Shirazuni.

« Antwoord #3 Gepost op: 04 januari 2013, 21:45:37 »

Het is een totaal ander kaliber.
De Babycurus jacksoni 3/4 en de Parabuthus transvaalicus 4/4 verscheelt niet veel en zeker weten of er hier nog een tussen zit doe ik niet.
De Parabuthus transvaalicus is zwaar agressief (Kan verschillen PER schorpioen, de een KAN rustig zijn de ander totaal niet)
En wat je in de gaten moet houden is de mogelijkheid om te "sproeien" dat staat ook vermeld in SotW[1] ik kan me iemand op het forum herinneren die er eentje heeft gehad die bleef sproeien, dus een veiligheidsbril is zeer aangeraden.
Samen zetten voor evt. paren is zoals met elke schorpioen een "risico" en toch zijn er uitzonderingen, over het algemeen houd men deze solidair.
qua lengte ong. 15 cm worden. en de huisvesting is 3x de lengte en 2x de breedte van de schorpioen. ik wil niet zeggen "standaard" maar daar lijkt het wel op.
een Spinnenbakje zou ook prima zijn, wel dan in de gaten houden dat ze bliksem snel kunnen zijn.

1. Scorpions of the World

lescrinier
Instar 3

« Antwoord #4 Gepost op: 04 januari 2013, 21:56:15 »

Het is een totaal ander kaliber.
De Babycurus jacksoni 3/4 en de Parabuthus transvaalicus 4/4 verscheelt niet veel en zeker weten of er hier nog een tussen zit doe ik niet.
De Parabuthus transvaalicus is zwaar agressief (Kan verschillen PER schorpioen, de een KAN rustig zijn de ander totaal niet)
En wat je in de gaten moet houden is de mogelijkheid om te "sproeien" dat staat ook vermeld in SotW[1] ik kan me iemand op het forum herinneren die er eentje heeft gehad die bleef sproeien, dus een veiligheidsbril is zeer aangeraden.
Samen zetten voor evt. paren is zoals met elke schorpioen een "risico" en toch zijn er uitzonderingen, over het algemeen houd men deze solidair.
qua lengte ong. 15 cm worden. en de huisvesting is 3x de lengte en 2x de breedte van de schorpioen. ik wil niet zeggen "standaard" maar daar lijkt het wel op.
een Spinnenbakje zou ook prima zijn, wel dan in de gaten houden dat ze bliksem snel kunnen zijn.

Oke
Alvast bedankt voor de info
Ik zal het goed moeten overwegen.
 1. Scorpions of the World
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #5 Gepost op: 06 januari 2013, 19:15:36 »

http://www.venomlist.com/forums/index.php?showtopic=27322

Zie het filmpje in dat topic Wink

Mesobuthus
Instar 1
*

« Antwoord #6 Gepost op: 06 januari 2013, 19:45:57 »

Heel intressant filmpje maar zeker niet aan te raden om dit te proberen.
Deze schorp is zwaar giftig en kan op 1 meter nauwkeurig in je ogen sproeien.

Is een schorpioen voor de ver gevorderden zeker niet voor beginners ook als je een Babycurus bent gewend ze zijn zeer snel en onberekenbaar.

Mesobuthus
Instar 1
*

« Antwoord #7 Gepost op: 06 januari 2013, 19:53:50 »

Hier een stukje van de site van Jan Ove Rein
Dan kan je zien hoe giftig/gevaarlijk deze soort is.

LD 50 value for this species is reported to be 4.25 mg/kg. Due to it size, this scorpion can inject very large amounts of venom. NB! This species is able to squirt venom up to one meter away, and venom in the eyes can be very dangerous. Safty glasses is reccomended when dealing with this species.
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #8 Gepost op: 06 januari 2013, 20:52:30 »

Heel intressant filmpje maar zeker niet aan te raden om dit te proberen.
Deze schorp is zwaar giftig en kan op 1 meter nauwkeurig in je ogen sproeien.

Is een schorpioen voor de ver gevorderden zeker niet voor beginners ook als je een Babycurus bent gewend ze zijn zeer snel en onberekenbaar.

Op 1 meter nauwkeurig in je ogen sproeien is onzin, ja ze kunnen het gif sproeien maar ze zullen niet mikken. Gif in je ogen is echter geen pretje. Sowieso zijn dit geen dieren voor beginners. Ze zijn snel, defensief en behoorlijk giftig.

lescrinier
Instar 3

« Antwoord #9 Gepost op: 06 januari 2013, 21:08:20 »

Wat is er dan aan te raden als tussenstap?

Voor mij is het heel simpel, hoe giftig de soort ook is ik ga met alle soorten om alsof het een bende A A's zijn.  ( met mannier van spreken he )

Bij deze soort komt er dan nog bij dat een ruimzichtbril verplicht is.
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #10 Gepost op: 07 januari 2013, 09:45:44 »

Je kunt niet echt spreken van een tussenstap.
De Parabuthus transvaalicus heeft nu eenmaal wat nare eigenschappen waar je extra voor moet uitkijken.
Als je bijvoorbeeld een Buthus sp. neemt die wat minder giftig is dan kun je nog niet spreken van een tussenstap. Wink

Als je eenmaal langer schorpioenen hebt en weet wat hun gedrag ongeveer is dan kunnen ze je alsnog verrassen met snelheid, defensief gedrag en andere gedragingen.

Belangrijkste is gewoon ervaring opdoen, de juiste spullen in huis halen (pincetten, UV lamp, etc) en onthouden met welke dieren je bezig bent. Juist het denken van "Oh even dat krekelpootje snel verwijderen" zorgt voor ongelukken.

Als je zelf denkt dat je er aan toe bent, dan ben je er mogelijk aan toe. Als je denkt dat je daar onze goedkeuring voor nodig hebt, blijf dan gewoon bij deze dieren uit de buurt.

lescrinier
Instar 3

« Antwoord #11 Gepost op: 07 januari 2013, 18:39:34 »

Goedkeuring zoek ik zeker niet. Maar alle info was welkom.
Heb altijd geleerd om nooit op de eerste de beste info af te gaan.
Hoe meer info ik kan inwinnen hoe beter.
Maar bij deze weet ik genoeg.

Allen alvast bedankt.
lescrinier
Instar 3

« Antwoord #12 Gepost op: 07 januari 2013, 19:16:54 »

En het materiaal is eigenlijk het basispakket waar je mee moet beginnen.
Heb hier 2 pincetten, 1 uv lamp en dunne kevlar handschoenen.
Bril komt ook van het werk.
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #13 Gepost op: 07 januari 2013, 20:37:09 »

Kevlar handschoenen moet je altijd mee oppassen, kunnen een vals gevoel van veiligheid geven (slechts een opmerking). Wink

En sowieso informatie inwinnen op verschillende plaatsen is altijd aan te raden.
Ik bedoelde in het vorige bericht niet dat jij goedkeuring zocht, was algemeen bedoeld.
Tot nu toe doe je het goed, goede voorbereiding en voldoende vragen stellen wanneer je vragen hebt. Smiley

lescrinier
Instar 3

« Antwoord #14 Gepost op: 18 januari 2013, 11:32:19 »

Ja hoor hier ben ik weer. Nog altijd info aant inwinnen.
Nu heb ik wat zitten rondneuzen maar op het WWW zijn er verschillende meningen wat betreft de ondergrond.
Zie zowel woestijn als tropen???
Doe ik er verkeerd aan om beiden te mengen neem 70% zand en 30% grond met wat schors en stenen?
Jullie mening van hoe deze er zou moeten uit zien telt.
Foto's van setup zijn welkom.

Groetjes.
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #15 Gepost op: 18 januari 2013, 19:58:55 »

Zijn woestijndieren, maar een gemengde ondergrond kan altijd.
In het algemeen hou je ze gewoon redelijk droog, met 1 keer in de week een dopje water.

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: