Schorpioenenforum
10 december 2019, 00:55:38 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Vraag over Rhopalurus junceus  (gelezen 1794 keer)
smuey
Starter
*

« Gepost op: 28 augustus 2012, 22:30:54 »

Hallo beste forumleden,

Ik zit nu al een aantal dagen met een paar vragen over Rhopalurus junceus en ik kan via internet geen duidelijke antwoorden vinden. Ik heb begrepen dat de familie Buthidae, waar deze soort binnen valt, voornamelijk nogal giftige soorten beslaat. Klopt het dat R. junceus een uitzondering is op deze regel, en een eventuele steek van deze soort weinig problemen geeft (ongeveer vergelijkbaar met bijvoorbeeld een beginnerssoort als Pandinus sp.), of is het direct een kwestie van ziekenhuis bellen? Wat is het temperament van deze dieren over het algemeen? Is het een soort die eerder geneigd is om te vluchten dan te steken en zijn territorium te verdedigen?

Ik heb enkele foto's gevonden van deze soort en ik zou dan ook in de toekomst graag een exemplaar aan willen schaffen, maar uiteraard wil ik absoluut niet een dier in huis halen dat vrij giftig is (ik ben hier niet helemaal onbekend mee; ik houd ook verschillende soorten vogelspinnen en ik heb sinds enige tijd een Pandinus cavimanus zitten).

Ik hoop dat iemand me van wat bruikbare informatie kan voorzien! Alvast bedankt!
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator
Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 29 augustus 2012, 06:38:36 »

Sowieso zullen de meeste schorpioenen eerder vluchten dan steken, zelfs de echt giftige jongens gebruiken hun steek alleen ter verdediging (tenzij je een prooi bent uiteraard).

Rhopalurus junceus moet je niet onderschatten, hun steek kan zeker zeer pijnlijk zijn maar zolang je er niet allergisch voor bent zul je er niet aan dood kunnen gaan. Het zijn zeker erg mooie dieren om te houden, maar kunnen beginners wel flink verrassen met hun snelheid.

Michiel
Adult

« Antwoord #2 Gepost op: 29 augustus 2012, 14:57:52 »

+1 gif is niet vergelijken met dat van Pandinus species. in eenvoudige termen is Pandinus mild giftig en Rhopalurus junceus mild tot medium giftig....Het zijn gemiddeld grote, defensieve dieren..Als je al wat ervaring met schorpioenen en spinnen hebt, kun je dit dier volgens mij best in huis halen.n Hangt natuurlijk wel af wat we onder "wat ervaring hebben" moeten verstaan.

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
Nosferatu
Instar 4

« Antwoord #3 Gepost op: 29 augustus 2012, 19:20:54 »

En snel zijn ze Grin had het niet verwacht, het is knipperen met je ogen en weg Tongue Ik ben blij dat ik ze heb aan geschaft. Ze zijn lekker vel op prooi altijd mooi om te zien. En mijn ervaring is als je geen drukte maakt blijven ze rustig zitten. Dus zeker het proberen waard Wink
smuey
Starter
*

« Antwoord #4 Gepost op: 29 augustus 2012, 23:12:54 »

Hehe, ik dacht al zoiets. Ik hou het voorlopig inderdaad gewoon nog even lekker bij mijn P. cavimanus, misschien, als ik ze kan vinden, nog een Pandinus imprerator erbij, maar eerst maar eens wat meer ervaring met schorpioenen opdoen Smiley Bedankt voor de informatie!
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: