Schorpioenenforum
15 oktober 2019, 08:00:32 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Tytius stigmurus - kleintjes  (gelezen 3321 keer)
Daoud
Instar 4

« Gepost op: 21 juni 2012, 05:58:38 »

Hallo iedereen,

Zoals de titel zegt; m'n T. stigmurus heeft jonkies. Ik keek maar heel even en plaatste de kurkschors meteen terug; ik denk een stuk of vier, vijf.

Tips? Dingen waar ik op moet letten? Wanneer beginnen ze zelf te eten? Enz.. Ik ben nl. voor de allereerste keer schorpioenenpleegvader geworden  Smiley

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator
Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 21 juni 2012, 06:30:04 »

Gefeliciteerd!  wav

Tips:
- Niet teveel storen en probeer de omstandigheden optimaal te houden
- De jongen zullen na een week ongeveer voor de eerste keer vervellen en dan moeten ze zeker een week uitharden
- Eenmaal uitgehard kunnen ze meteen zelfstandig eten en prooien vangen
- De jongen kun je dan ook uitvangen en apart huisvesten, ik weet niet exact hoe communaal ze zijn maar daar weet Michiel je vast meer over te vertellen
- Niet teveel zorgen maken en voorzichtig zijn met uitvangen!  Grin

Michiel
Adult

« Antwoord #2 Gepost op: 21 juni 2012, 19:33:23 »

T.stigmurus is erg sociaal en kun je zelfs in verschillende instars bij elkaar houden...kannibalisme is zeldzaam bij deze soort..

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #3 Gepost op: 21 juni 2012, 19:36:40 »

T.stigmurus is erg sociaal en kun je zelfs in verschillende instars bij elkaar houden...kannibalisme is zeldzaam bij deze soort..

Nog mooier dus!  Cool

Daoud
Instar 4

« Antwoord #4 Gepost op: 21 juni 2012, 19:53:37 »

Bedankt beiden!

Moet ik ze dus niet uitvangen of toch? Niet individueel zetten? Mischien wel om beter zicht op het wel of niet eten te hebben. Na ong. 2 weken gaan ze dus al van moeder's rug af? Meteen na het vervellen? En de maat van voerkrekels, ik bedoel in verhouding met de schorpioentjes? Zo groot als prosoma en mesosoma samen of de helft daarvan of ...?

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #5 Gepost op: 21 juni 2012, 22:12:26 »

Persoonlijk zou ik de jongen in elk geval apart zetten van moeders om ze goed in de gaten te kunnen houden.
Als ik me goed herinner hoe groot deze jongen zijn kun je het beste krekel maat 4 a 5 nemen, die moeten ze zeker wel aankunnen.

Ze vervellen eerst en zullen dan sowieso even op moeders rug blijven (je ziet dan ook allemaal vervellingen aan moeders rug plakken, dit verdwijnt vanzelf). Uiteindelijk zie je ze vanzelf steeds meer rondlopen en vaak richting schuilplaats van moeders rennen bij verstoring.

Daoud
Instar 4

« Antwoord #6 Gepost op: 23 juni 2012, 21:27:01 »

Ok, en wanneer mag moeder terug eten? Als de kleintjes van haar rug af zijn veronderstel ik?

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #7 Gepost op: 24 juni 2012, 19:00:44 »

Soms eten ze gewoon met de jongen op de rug, kun je best even proberen.
Prooi niet te lang laten rondlopen en als deze niet wordt gevangen er gewoon uit halen Wink

Daoud
Instar 4

« Antwoord #8 Gepost op: 28 juni 2012, 15:43:12 »

Dat eten met de kleintjes op de rug lukte niet maar net zie ik dat er 2 van de rug af waren en in moeder's buurt zaten. Ik heb even gekeken ('t zijn er 5 als ik goed telde) en zie geen vervellingen op de rug kleven. Maar ze maken mischien al kleine wandelingetjes nog voordat ze de 1e keer vervellen? 'k Heb dan maar snel de schors teruggelegd want 1tje begon een eindje te rennen maar liep toen toch terug snel naar mama toe Cheesy
prachtige beestjes! Helemaal af maar dan in 't klein, met een donker rugje en feloranje staart en klauwtjes.
Nu dacht ik wel aan iets; ze drinken vast nog geen water? Maar ik zal wel terug kiezeltjes in het bruiswater-dopje doen want ik zou niet willen dat er 1tje op eigen houtje gaat leren zwemmen Roll Eyes

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #9 Gepost op: 28 juni 2012, 18:37:38 »

Misschien is het velletje niet te zien, wordt helemaal verfrommeld Wink
Gebeurt inderdaad vaak dat er jongen verdrinken in waterbakjes, dus goed dat je voorzorgsmaatregelen neemt  Smiley

Daoud
Instar 4

« Antwoord #10 Gepost op: 28 juni 2012, 22:34:09 »

Zo, de kiezeltjes zitten in het dopje. Maar dat ze niet meer voortdurend op de rug zitten, betekent dit dat ze vervelt zijn? Of gaan ze al van de rug af nog voordat ze vervelt zijn? Er zaten er daarnet nog 2 op de rug en de anderen onder de moeder. Daarstraks zaten er ook maar 2 op de rug. Mischien dezelfden en die zijn nog niet vervelt? Moet ik vanaf nu een dikke week erbij tellen en dan kunnen ze eten? Wanneer vang ik ze er het best uit? Na die dikke week of eerder of...? Moeder nog eens proberen te voeren of wachten tot de kleintjes eruit gevangen zijn? Ik vraag het maar want zoals jullie weten is dit m'n allereerste nestje.

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #11 Gepost op: 29 juni 2012, 06:43:11 »

Voordat de jongen van moeders rug af gaan zouden ze eerst verveld moeten zijn.
Dus als je ze ziet rondlopen (of schuilen bij moeders) zal dat een teken zijn dat ze inderdaad verveld zijn.

Normaal gesproken wacht je een week omdat ze moeten uitharden na het vervellen, dus wachten met voeren en met uitvangen.
Als je een UV lamp hebt kun je makkelijk zien of ze zijn uitgehard, dan lichten ze namelijk op onder UV en dat doen ze niet wanneer ze nog zacht zijn.  Wink

Sowieso zou ik niet voeren als de jongen nog zacht zijn (moeders niet en de jongen niet), je hebt een te grote kans dat de krekel eventueel een jong te grazen neemt. Als de jongen zjin uitgehard kun je wel proberen een krekel aan moeders te geven. Met een beetje geluk zie je het leuke effect hiervan, moeders vangt de prooi en de jongen stelen stukjes ervan  icon_biggrin

De jongen vervellen meestal redelijk gelijktijdig, dus die 2 op de rug zijn waarschijnlijk wel verveld maar vinden het nog prima om rondgelopen te worden.

Daoud
Instar 4

« Antwoord #12 Gepost op: 29 juni 2012, 20:59:08 »

OK! Dankjewel  Wink

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: