Schorpioenenforum
10 december 2019, 01:27:12 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Babycurus jacksoni beginners schorpioen?  (gelezen 4671 keer)
ries en leni
Instar 1
*

« Gepost op: 29 maart 2012, 19:32:34 »

Heb nog een dubbel spinnen straatje staan zoals sommige weten en zat wat te kijken naar wat ik er in wil hebben nou is mijn oog al meerdere keren op deze soort gevallen.
Een persoon op een ander forum zei dat het wel goed te doen is, ik werk zoiezo met pincetten e.d en blijf uit de bakken met mijn handen.
Vind dit een enorm mooi soort zodoende mijn vraag als ervaren mensen zeggen dat ik beter nog ff kan wachten dan ga ik dat zeker ook doen hoe moeilijk dat ook is Undecided

gr Ries

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator
Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 29 maart 2012, 21:48:33 »

Nu ben ik vooral nieuwsgierig wie die andere persoon was  icon_biggrin

Op zich zijn dit Buthidae waar je wel mee kunt beginnen, ze zijn relatief ongevaarlijk voor een mens.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat hun gif redelijk sterk is en je deze dieren zeker niet moet onderschatten.

Wat mij betreft, iemand die goed nadenkt waar die mee bezig is kan deze dieren houden.

ries en leni
Instar 1
*

« Antwoord #2 Gepost op: 29 maart 2012, 22:57:55 »

Hoi Jeroen ik noem liever gn naam van die persoon als die zich eigen geroepen voelt zal hij zelf wel reageren.
Heb wel ervaring met gifslangen dus weet wel het een en ander af van veilig werken met giftige dieren,zou zoiezo met pincetten e.d. werken en weet dat je ze nooit maar dan ook nooit moet onderschatten.
Misschien dat ik toch nog ff wacht met deze soort zodat ik het eerst een beetje onder de knie heb hoe het allemaal werkt in bepaalde situatie's met schorpioenen.
De bakjes lopen niet weg dus heb wel geduld, wil absoluut geen overhaaste beslissingen nemen dat is niet goed voor mezelf als ook voor het diertje.
Het diertje wat ik nou heb is ontzettend defensief maar dat houd je wel scherp ook al zal een steek niet veel doen in een normaal geval maar waarom zou ik het risico nemen is nergens voor nodig toch?
Ik beschouw het gewoon als een potentieel gevaarlijk dier het is tenslotte gn speelgoed,ga me eigen eerst nog wat verder verdiepen in deze soort en kijken en lezen wat de ervaringen van andere zijn Smiley

gr Ries
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #3 Gepost op: 30 maart 2012, 06:40:38 »

Je hoeft geen namen te noemen hoor, ben van mezelf uit gewoon erg nieuwsgierig hahaha

Maar vaak onderschatten mensen deze soort, ze zijn niet bloedsnel, niet zeer defensief en meer van dat. En dan gebeurt het weleens dat ze toch iets doen wat men niet verwacht. Het zijn bijvoorbeeld meesters in ontsnappen, zeer goede klimmers en kunnen sneller reageren dan jij met je ogen kan knipperen. Als je daar op voorbereid bent en je weet een beetje hoe schorpioenen gedrag in elkaar steekt, dan kun je deze soort zeker houden. Een steek zal inderdaad niet veel aanrichten normaal gesproken, maar voorkomen is altijd beter dan genezen.  Smiley

Daoud
Instar 4

« Antwoord #4 Gepost op: 02 april 2012, 19:32:13 »

Je hoeft geen namen te noemen hoor, ben van mezelf uit gewoon erg nieuwsgierig hahaha

Maar vaak onderschatten mensen deze soort, ze zijn niet bloedsnel, niet zeer defensief en meer van dat. En dan gebeurt het weleens dat ze toch iets doen wat men niet verwacht. Het zijn bijvoorbeeld meesters in ontsnappen, zeer goede klimmers en kunnen sneller reageren dan jij met je ogen kan knipperen. Als je daar op voorbereid bent en je weet een beetje hoe schorpioenen gedrag in elkaar steekt, dan kun je deze soort zeker houden. Een steek zal inderdaad niet veel aanrichten normaal gesproken, maar voorkomen is altijd beter dan genezen.  Smiley

Hoi Jeroen,

Dat was ik.

Op het andere forum had iemand het in een topic van Ries over B. gigas en Ries zei dat Babycurus er zeker ooit zou komen maar voorlopig geen Buthidae. Hierop zei ik dat heelwat Buthidae niet of weing medisch significant zijn (waaronder bv. B. jacksoni) en dat er geen gevaar is zolang je de bakjes simpel en overzichtelijk houdt, pincetten en niet je vingers gebruikt, geen stuk schors verticaal tot helemaal bovenaan laat komen, altijd weet waar de dieren zich bevinden...

De term 'beginnersschorpioen' heb ik niet gebruikt (elke nieuwe soort vind ik een beginnerssoort, erg giftig of niet) en ik weet dat Ries een bekwame slangenhouder is, ervaren met gif en nooit zomaar ondoordacht iets zou aanschaffen. Een onverantwoordelijk persoon zie ik natuurlijk liever geen Babycurus (of gelijk welk dier) houden..

Volgens mij kan het hoor - ik had B. jacksoni als 2de soort en geen seconde spijt van. Zoals Ries zegt; het is geen speelgoed maar 'monsters zijn' het ook zeker niet; gewoon wat respect en wat gezond verstand en je hebt prachtige schorpioenen om voor te zorgen Wink

Sinds een paar weken heb ik een groepje Centruroides hentzi (volgens mij hentzi; ze zijn van iemand die het Florida-schorpioentjes noemt; ik weet waarnaar te kijken maar ze zijn zo klein..) en alhoewel ze zwak giftig zijn moet ik ze veel strakker in de gaten houden dan B. jacksoni - ze zijn met moeite 4cm metasoma incluis, verstoppen zich in elk spleetje, rennen en klimmen bliksemsnel vertikaal tegen de schors op.

Elke (voor mij) nieuwe soort is weer een verrassing Cool

Groet, David

ries en leni
Instar 1
*

« Antwoord #5 Gepost op: 02 april 2012, 19:44:31 »

Bedankt voor je compliment Daoud thumbsup occasion14

gr Ries
Daoud
Instar 4

« Antwoord #6 Gepost op: 02 april 2012, 21:01:06 »

Gezondheid Ries!

Maar als iemand regelmatig op fora post merk je wel wat voor vlees er in de kuip zit. Tegen iemand die net een Heterometrus heeft en waar ik verder niks van weet ga ik natuurlijk niet dieper op de zaak in temeer omdat je heel wat individuen tegenkomt die ik nog geen bakje voerkrekels zou toevertrouwen Undecided

Veel plezier nog met deze fascinerende hobby,

David

Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #7 Gepost op: 02 april 2012, 22:00:39 »

Van wat ik hier en daar lees kan ik wel zeggen dat je een goed advies hebt gegeven.
Mensen moeten alleen altijd goed bedenken dat wanneer je goed voor slangen kunt zorgen dat niet automatisch telt voor giftigere schorpioenen.

Maar uit wat ik lees moet dat wel goedkomen en heb ik er alle vertrouwen in Smiley

Nemesis
Deathstalker
Administrator

Fumareta Hana no Namea mo Shirazuni.

« Antwoord #8 Gepost op: 03 april 2012, 00:19:00 »

Van wat ik hier en daar lees kan ik wel zeggen dat je een goed advies hebt gegeven.
Mensen moeten alleen altijd goed bedenken dat wanneer je goed voor slangen kunt zorgen dat niet automatisch telt voor giftigere schorpioenen.

Maar uit wat ik lees moet dat wel goedkomen en heb ik er alle vertrouwen in Smiley

Ik kan jeroen alleen maar bijstaan,

ook wat ik heb gelezen is zeer positief over gekomen,
en wat David al zei:

omdat je heel wat individuen tegenkomt die ik nog geen bakje voerkrekels zou toevertrouwen Undecided

dit merken we soms te vaak.

elke nieuwe soort vind ik een beginnerssoort, erg giftig of niet

Hmm dit is immers jou mening en we leven in een vrijland, dus al ga ik op m`n kop staan er zal niets aan veranderen.
het is alleen dat ik het niet eens ben met die manier van "denken" tuurlijk eens zal je de stap maken naar een mooie zandhapperd.
alleen om er mee te beginnen.... nee, liever niet.
Dit is wel met nadruk op de persoon die het beesje wilt houden.
als iemand zijn/haar gezonde verstand blijft gebruiken, kan ik evt. wel begrip tonen, maar als het een versie is van "ik wil een stoere scorp omdat ik dan stoer ben"
Nee, dan is het beter voor die gene om even nog een x aantal jaar (20 oid) genieten van de foto`s.

Daoud
Instar 4

« Antwoord #9 Gepost op: 03 april 2012, 00:57:45 »

Ah, ok, Nemesis; ik zie al wat er een beetje verkeerd is overgekomen!

Met 'elke nieuwe soort die ik hou zie ik als een beginnersschorpioen, erg giftig of niet' bedoel ik niet dat elke soort een soort is om als eerste schorpioen te houden maar wel dat ik mezelf bij elke nieuwe soort die ik in huis haal een complete beginner voel voor wat betreft die soort en giftigheid niet als d maatstaf zie voor wat moeilijk of makkelijker te houden valt maar wel de algehele verzorging m.a.w. het klopt niet om te zeggen; 'hoe giftiger hoe moeilijker  te houden'. Dat je moet opletten is natuurlijk een feit en bv. een Androctonus als 1e schorpioen houden is geen goed idee maar als je gestoken wordt door een schorpioen is dat niet het probleem of de schuld van het dier. Als je het dier niet weet de nodige verzorging te geven heeft het beestje wel een probleem en dus stel ik me bij elke nieuwe aanwinst op als een beginner en probeer zo snel mogelijk zoveel mogelijk te leren want het is niet omdat ik 5 soorten een beetje ken dat er bij de volgende niks nieuws meer te leren valt.. Ik had dus moeten zeggen; 'bij elke nieuwe, voor mij onbekende soort, begin ik weer vanaf 0' - je snapt wel hoe ik het bedoel Smiley

Groet, David

Nemesis
Deathstalker
Administrator

Fumareta Hana no Namea mo Shirazuni.

« Antwoord #10 Gepost op: 03 april 2012, 12:07:49 »

Wink veel beter Smiley Grin

ries en leni
Instar 1
*

« Antwoord #11 Gepost op: 03 april 2012, 22:05:03 »

Bedankt allemaal voor jullie aanvulling in dit topic, ik heb besloten om niet gelijk te impulsief te reageren en ga eerst genieten van deze Heterometrus species.
Het diertje doet het overigens goed,zie hem zo nu en dan wandelen door de bak maar niet echt vaak maar dat kan de pret niet drukken vind het een geweldig mooi diertje.
En het dubbele terra staat niet in de weg dus die kan altijd nog opgevuld worden in de toekomst,ga me eigen eerst wat verder verdiepen wat de eigenaardige eigenschappen kunnen zijn bij Babycurus jacksoni.
Elk dier kan je verrassen, ik heb het met Naja's en Bittissen meegemaakt en bepaalde schorpioenen hebben ook zo hun skills en ga me eigen daar op focussen.
Neem niet zomaar alles aan wat er word geschreven maak voor me eigen een overweging en kan altijd nog de hulp van jullie in schakelen maar het is mooier als je zelf eerst moeite doet.
Wil de hobby gewoon verantwoordelijk beoefenen en niet dat het op een drama uitloopt om mijn eigen toedoen dus hou het eerst lekker bij dit diertje geniet ik ook van voor twee thumbsup thumbsup thumbsup thumbsup thumbsup

gr Ries
Jeroen Kooijman
Forum eigenaar
Administrator

« Antwoord #12 Gepost op: 04 april 2012, 06:55:13 »

Neem niet zomaar alles aan wat er word geschreven maak voor me eigen een overweging en kan altijd nog de hulp van jullie in schakelen maar het is mooier als je zelf eerst moeite doet.
Wil de hobby gewoon verantwoordelijk beoefenen en niet dat het op een drama uitloopt om mijn eigen toedoen dus hou het eerst lekker bij dit diertje geniet ik ook van voor twee thumbsup thumbsup thumbsup thumbsup thumbsup

Een goed voorbeeld voor een hoop mensen  Smiley

Michiel
Adult

« Antwoord #13 Gepost op: 04 april 2012, 11:59:16 »

mooi gesproken

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
ries en leni
Instar 1
*

« Antwoord #14 Gepost op: 04 april 2012, 12:06:22 »

Dank u beiden Smiley

gr Ries
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: