Schorpioenenforum
15 oktober 2019, 07:53:47 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Ovenvisjes  (gelezen 1700 keer)
RobK
Instar 3
Geslacht: Man

« Gepost op: 30 oktober 2011, 21:53:22 »

Afgelopen week was ik bij Dutch-rana om nieuwe stofkrekeltjes voor mijn jonge Uroctonus te halen.
Daar deze stofkrekeltjes vrij snel dood gaan (of te hard groeien) vroeg ik of ze nog iets anders van voedseldieren hadden dat klein was en niet meteen onder de grond kroop. Hij gaf me een doosje ovenvisjes.
Deze diertjes laten me aan de zilvervisjes denken die ik vroeger wel eens in de keuken zag. Ze zijn van dezelfde familie.
De ovenvisjes zorden zo'n 1 cm groot en zijn lang te houden op visvoer.
Een aantal van mijn jonge Uroctonus hebben meteen zo'n ovenvisje gegeten.
Heeft iemand nog verdere ervaring met deze voedseldiertjes ? Bevatten ze voldoende voedingsstoffen voor de schorpioentjes ?
Job
Global Moderator

« Antwoord #1 Gepost op: 30 oktober 2011, 21:59:12 »

Zolang jij goede kwaliteit visvoer gebruikt, dan zijn die dieren voedzaam lijkt mij.
Een kennis van mij voert ze ook aan zijn kikkertjes, en die zijn er gek op.

Michiel
Adult

« Antwoord #2 Gepost op: 31 oktober 2011, 17:25:42 »

ik zou me niet heel erg druk maken om voedzaamheid. Schorpioenen hebben een enorm lage stofwisseling, dus hun voedsel hoeft niet erg eiwitrijk te zijn en ze hoeven nauwelijks te eten. Sommige soorten zitten ruim 95% van hun totale leven stil in een hol. Verder bestaat hun exoskelet hoofdzakelijk uit chitine en hoeven ze geen kalkrijk voer... Dit zou alleen een issue zijn als je ze echt alleen maar van die moriowormen, zoophobas, voert, dat is weinig voedzaam spul.

ik heb ze zelf nooit gebruikt, maar ik heb een zodanig aantal schorpioenen dat er iedere week ongeveer twee bakjes maatje 3 en een bakje maatje 6 doorheen gaat. ik heb ook wel diverse fruitvliegen gevoerd, maar dat vind ik toch altijd een gedoe.....

Voor al mijn foto's geldt � copyright! Wil je er een gebruiken, vraag mij dan even om toestemming.
RobK
Instar 3

« Antwoord #3 Gepost op: 04 november 2011, 22:39:30 »

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ze worden goed gegeten door mijn jonge Uroctonus. Kan ik eens afwisselen tussen krekeltjes en deze diertjes.
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: